DELAG: Піонери повітряного транспорту та епоха дирижаблів

16 листопада виповнилося 115 років першій у світі компанії повітряних перевезень. Того дня 1909 року в Німеччині, у Франкфурті-на-Майні була заснована компанія Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft (DELAG), що спеціалізувалася на комерційній експлуатації дирижаблів.

Установчий капітал становив 3 млн марок, з яких 2,6 млн внесли міста Франкфурт-на-Майні та Дюссельдорф. Ще на 400 000 марок компанія Luftschiffbau Zeppelin поставила побудовані нею дирижаблі. Її комерційний директор Альфред Кольсман (Alfred Colsman) очолив DELAG.

Першим дирижаблем компанії став LZ 7 «Deutschland», який мав довжину 148 м та міг перевозити до 24 пасажирів. З 19 червня 1910 року він почав виконувати рекламно-демонстраційні польоти, а на борту зазвичай перебували журналісти. Планувалося налагодити регулярне сполучення між Франкфуртом і Дюссельдорфом, однак вже 28 червня повітряний корабель зазнав пошкоджень під час буревію, і його довелося списати.

Не пощастило і двом наступним дирижаблям компанії. У вересні 1910-го в ангарі згорів LZ 6, який модернізували у пасажирський з військового «цеппеліна». У травні наступного року ураган знищив новісінький LZ 8 «Deutschland ІІ».

Здавалося, DELAG перестане існувати, так і не розпочавши регулярні рейси. Та справи почали налагоджуватися, коли у липні 1911-го компанія отримала LZ 10 «Schwaben». Спочатку на ньому катали охочих до нових відчуттів над курортним Баден-Баденом та його околицями. Потім почали доправляти пасажирів у той же Баден-Баден із Франкфурта, Дюссельдорфа і, зрештою, з Берліна. Протягом трохи менше року цей дирижабль перевіз 1553 платних пасажирів, однак і він згорів в ангарі у червні 1912-го.

DELAG отримала ще три дирижаблі та створила у 1913 році цілу мережу повітряних ліній. Крім вже згаданих міст стало можливим долетіти до Гамбурга, Дрездена й Лейпцига. Загалом до початку Першої світової компанія виконала 1588 рейсів і перевезла 34 028 пасажирів. З початком війни її флот було мобілізовано.

Після війни DELAG мала два дирижаблі та почала відроджувати свою повітряну мережу. Однак у 1921-му обидва кораблі довелося передати країнам-переможцям як репарації.

Історія DELAG на цьому не завершилася. У вересні 1928 року компанія почала експлуатувати гігантський LZ 127 «Graf Zeppelin» довжиною 236 м. Він зажив слави найуспішнішого дирижабля жорсткої конструкції, зокрема здійснив 590 польотів та загалом подолав 1,7 млн км. Починаючи із 1931 року, на ньому здійснювали трансатлантичні рейси з Німеччини до Південної Америки.

Після приходу нацистів до влади DELAG пройшла низку реорганізацій і зрештою у 1935 році була перетворена на контрольовану державою компанію Deutsche Zeppelin-Reederei. Вона займалася не стільки комерційними перевезеннями, скільки польотами для пропаганди правлячого режиму.