Перша атака камікадзе: народження ідеології смерті в Японії

25 жовтня виповнилося 80 років від першого потоплення бойового корабля японськими камікадзе. Це сталося 1944-го року, під час битви в затоці Лейте, що у центрі Філіппінського архіпелагу.

О 10:51 винищувач Mitsubishi A6M2 Zero, який можливо пілотував Юкіо Секі, врізався в американський ескортний авіаносець «Сент-Ло» водотоннажністю майже 11000 т. Під центропланом «Зеро» знаходилася 250-кг бомба, вона відірвалася, пробила польотну палубу та вибухнула на ангарній, де якраз відбувалися дозаправка та переозброєння літаків. Спалахнув бензин, почали вибухати боєприпаси, що призвело до детонації запасу торпед та бомб у льохах корабля. За 30 хвилин «Сент-Ло» затонув. Одразу загинули або померли пізніше від отриманих ран понад 140 осіб. Тоді ж японці вивели з ладу ще шість авіаносців. За цей успіх життями заплатили 17 льотчиків-смертників.

Власне камікадзе – це божественний вітер, який за синтоїстською традицією приносить користь або щасливе знамення. Вважається, що у ХІІІ сторіччі саме такий тайфун двічі розтрощив флот монголів біля японських берегів і врятував країну від ворожої навали. Цей епізод вклався у японський національним міф і став ідеологічним підґрунтям створення загонів льотчиків-смертників. На такий крок командування Країни вранішнього сонця пішло з відчаю, адже у 1944 році перевага західних союзників, головним чином ВМС США, на Тихоокеанському ТВД Другої світової війни стала приголомшливою.

До ініціаторів застосування тактики камікадзе зараховують адміралів Онісі Такідзіро та Масафумі Аріме. Бажаючих пожертвувати життям заради батьківщини виявилося значно більше, ніж можна було виділити літаків. Тут давалися взнаки і ментальні особливості японців, і нашарування самурайського кодексу «Бусідо», і робота пропаганди, яка створила цілий культ героїв-камікадзе.

Формування перших загонів пілотів-смертників завершилося 20 жовтня 1944-го. Перша їхня атака відбулася наступного дня, а ціллю став австралійський важкий крейсер «Австралія». Ні прізвище пілота, ні тип його літака залишаються не встановленими. Цей відчайдух врізався у надбудову крейсера, і хоча бомба не вибухнула, від різноманітних уламків і пожежі від розлитого авіаційного бензину загинули, щонайменше, 30 осіб. Крейсер залишився в строю, і потім пережив ще 5 влучань камікадзе.

До кінця Другої світової в Японії підготували майже 4000 льотчиків-смертників. Для них надавали літаки декількох типів, переважно застарілі винищувачі. Крім того, компанія Yokosuka створила літак-снаряд MXY7 Ohka. Фактично це була керована смертником крилата ракета, однак її ефективність виявилася дуже далекою від очікувань.

Загалом, згідно японських джерел, у результаті атак камікадзе 81 корабель противника потонув і 195 зазнали пошкоджень. За американськими даними, втрати склали 34 потоплених і 288 пошкоджених кораблів. Велике значення мав психологічний ефект – камікадзе наганяли чималого страху на ворожих моряків. Однак, попри завдані противнику серйозні втрати, смертники не змогли змінити на користь своєї країни перебіг бойових дій.