95 років пасажирському літаку К-5 історія, конструкція та експлуатація
18 жовтня виповнилося 95 років пасажирському літаку К-5, який створило конструкторське бюро Костянтина Калініна. Того дня 1929 року в Харкові у небо здійнявся його перший прототип.
Концептуально К-5 став розвитком попередніх машин Калініна. Це був підкісний високоплан змішаної конструкції, розрахований на перевезення 8 пасажирів. Фюзеляж прямокутного перетину мав каркас, зварений зі сталевих труб. Таким самим був і каркас центроплану крила. Обшивку передньої частини фюзеляжу виконали із дюралевих панелей, задню обшили полотном. Консолі еліптичного дволонжеронного крила мали дерев'яний каркас та полотняну обшивку. Важливою особливістю літака став переставний стабілізатор, який забезпечив експлуатацію у широкому діапазоні центрувань.
На К-5 використовували кілька варіантів силової установки. Перші серійні екземпляри оснащували зіркоподібним двигуном повітряного охолодження М-15 потужністю 450 к.с. Однак він виявився вкрай ненадійним, і тоді почали використовувати схожий за конструкцією М-22 потужністю 480 к.с., який випускали у Запоріжжі. Але ці двигуни пріоритетно постачалися військовим, і для К-5 їх банально не вистачало. Довелося переходити на більш важкий, хоча й потужніший 730-сильний М-17Ф водяного охолодження. З таким двигуном К-5 мав довжину 15,9 м, розмах крила – 20,5 м, максимальну злітну масу – 4030 кг, розганявся до 206 км/год та міг подолати 960 км.
Загалом технологія виготовлення К-5 була доволі простою і дозволила обійтися без складного виробничого обладнання. Це забезпечило швидке налагодження серійного випуску на існуючих потужностях Харківського авіазаводу, де до кінця 1934 року побудували 257 екземплярів з урахуванням першого прототипу. Літаки мали невисоку вартість, однак їхня якість залишала бажати кращого.
К-5 став наймасовішим пасажирським літаком довоєнного СРСР. Він був нескладним у пілотуванні, невибагливим в експлуатації і добре підходив для тодішніх радянських авіаліній. Незвиклих до розкошів пасажирів цілком задовольняв рівень комфорту на борту, де були зручні крісла, вентиляція та опалення.
Не обійшлося і без нарікань експлуатантів до К-5. Переважно вони стосувалися силової установки, особливо на перших машинах. Періодично виникали тріщини у зварених конструкціях. Одного разу навіть зруйнувалася в польоті моторама, через що відвалився двигун. Сталося це під час перельоту на ремонт, і пасажирів на борту не було. Льотчик не розгубився, перевів стабілізатор на максимальний кут і здійснив успішну вимушену посадку.
Крім перевезення пасажирів і пошти цивільні К-5 використовували для аерофотозйомки та у якості санітарних. Незначна кількість літаків потрапила до силовиків, зокрема до прикордонників. З початком німецько-радянської війни цивільні К-5, що залишалися на той час в експлуатації, були мобілізовані і дослужили до 1943 року.