85 років авіаційної майстерності: Історія Львівського державного авіаційно-ремонтного заводу «ЛДАРЗ

15 жовтня виповнилося 85 років Львівському державному авіаційно-ремонтному заводу «ЛДАРЗ». Того дня 1939 року у Львові на базі ангарів колишньої 6-ї ремонтної бази Повітряних сил Польщі були створені 133-ті стаціонарні авіаційні майстерні.

До літа 1941-го авіамайстерні освоїли ремонт трофейних польських літаків і двигунів, а також радянської авіатехніки, зокрема винищувачів І-153 та І-16. Після нападу Німеччини на СРСР їх евакуювали спочатку до Полтави, а потім до Пензенської області. Починаючи з вересня 1944-го, авіамайстерні трьома ешелонами повернулися до Львова.

Протягом 1946-1953 років підприємство двічі змінювало назву: спочатку на 272-у, а потім на 352-у авіаційну ремонтну базу. За перші 14 років своєї історії проводився ремонт 16 типів поршневих літаків, серед яких: винищувачі Ла-9 та Як-9, штурмовик Іл-10, бомбардувальник Ту-2.

1 жовтня 1953 року рембазу реорганізували у 117-й авіаремонтний завод (АРЗ), який розпочав освоєння реактивного винищувача МіГ-15. З того часу ремонт та технічне обслуговування літаків «МіГ» стало основною спеціалізацію підприємства. Зокрема, Львівський АРЗ займався легендарним МіГ-21.

В 1979 році завод освоїв ремонт МіГ-23 і МіГ-27 всіх варіантів, а з 1983-го розпочав модернізацію МіГ-27 до рівня МіГ-27Д. У 1989 році на підприємстві відремонтували десятитисячний реактивний літак.

У 1992 році завод отримав статус Державного підприємства Міністерства оборони України «Львівський Державний авіаційно-ремонтний завод «ЛДАРЗ». Того ж року почалось освоєння винищувачів четвертого покоління МіГ-29. Пізніше завод розпочав програму їхньої модернізації.

Після початку широкомасштабного вторгнення рф в Україну завод зазнав важкого удару. 18 березня 2022 року мер Львова Андрій Садовий повідомив: «Кілька ракет вдарили по авіаремонтному заводу. Від ударів його будівлі знищено. Активну роботу заводу було завчасно зупинено, тому наразі людських жертв немає».