KLM: 105 років авіаційної спадщини
7 жовтня виповнилося 105 років найстаршій діючій авіакомпанії світу KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, буквально з нідерландської – королівське авіаційне товариство). Вона є національним авіаперевізником Нідерландів.
Того дня 1919 року восьмеро голландських підприємців заснували KLM. Її першим директором став 30-річний авіатор Альберт Плесман (Albert Plesman). З волі королеви Вільгельміни авіакомпанія одразу отримала статус «королівської», тобто сходу стала національним перевізником Нідерландів.
Перший рейс KLM відбувся 17 травня 1920 року за маршрутом Лондон-Амстердам. Був використаний орендований у британської компанії Aircraft Transport and Travel Limited літак de Havilland DH-16, а пасажирами стали два англійські журналісти. Загалом за перший сезон роботи KLM перевезла 440 пасажирів та 22 т вантажу, здебільшого пошти.
У жовтні 1924 року на літаку Fokker F.VII відбувся експериментальний рейс із Амстердаму в Батавію (нині Джакарта, Індонезія). Із численними проміжними посадками він тривав майже два тижні. З 1929 року такі рейси почали виконувати регулярно, а сама авіалінія Амстердам-Батавія довго залишалася найпротяжнішою у світі. Найбільше на ній літали знамениті Douglas DC-2 та DC-3.
У 1940 році Німеччина окупувала Нідерланди, однак KLM встигла евакуювати частину своїх літаків. Наприклад, машини, що опинилися у Великій Британії, виконували регулярні рейси між Бристолем і Лісабоном. Крім того, до початку 1942-го продовжували працювати лінії, що пов’язували Австралію та Індонезію з Британією, а протягом всієї війни літаки KLM працювали у Карибському басейні.
Після закінчення війни KLM взялася активно відновлювати свою мережу авіаліній. Так, внутрішні та європейські рейси розпочалися у вересні 1945 року. У травні 1946-го KLM першою серед континентальних європейських авіакомпаній відновила регулярні трансатлантичні рейси. Між Амстердамом і Нью-Йорком почали літати чотиримоторні Douglas DC-4. Розвиток компанії відбувався високими темпами. Якщо за 1947 рік вона подолала 454 тис. пасажиро-кілометрів, то за 1955-й – майже 1,5 млн.
Перехід на літаки із газотурбінними двигунами KLM розпочала у 1957-му. Тоді на європейські маршрути вийшов турбогвинтовий Vickers Viscount. А у березні 1960 року авіакомпанія представила свій перший реактивний лайнер Douglas DC-8.
Фінансовий стан KLM не був стабільним. За результатами 1961 року вона вперше зазнала збитків. У складні часи допомогу надавав уряд Нідерландів, який викуповував великі пакети акцій KLM, і його частка іноді перевищувала 70%. З покращенням ситуації державна доля радикально скорочувалася.
Та попри проблеми літала KLM дедалі більше. Якщо у 1960-му її лайнери подолали 2,66 млн. пасажиро-кілометрів, то у 1975-му – понад 10 млн.
У лютому 1971-го KLM вивела на лінії свій перший широкофюзеляжний лайнер, яким став Boeing 747-200. Компанія прагнула обирати між кращими пропозиціями на ринку. Тому поповнювала свій парк також літаками від McDonnell Douglas та Airbus.
Залишилася в історії KLM і величезна трагедія. 27 березня 1977 року на злітній смузі аеропорту Лос-Родеос (Тенерифе, Канарські острови) її Boeing 747 зіштовхнувся із однотипним лайнером американської авіакомпанії Pan Am. Тоді загинули 583 особи, що зробило цю катастрофу найбільшою в історії авіації за кількістю жертв. Головною причиною трагедії стала груба помилка командира нідерландського лайнера, якої він припустився під час зльоту.
30 вересня 2003 року KLM та Air France домовилися про злиття, після чого стали частинами холдингу Air France-KLM. Обидві авіакомпанії зберегли власні бренди, а паризький аеропорт імені Шарля де Голля та амстердамський Схіпгол залишилися ключовими хабами.
Як вся авіаційна галузь світу, KLM пережила важку кризу через пандемію COVID-2019. Так, якщо у 2019 році компанія перевезла понад 35 млн. пасажирів, то у наступному – лише трохи більше 11 млн. і зазнала збитків у майже 1,6 млрд. євро. Однак вже 2022-го року справи суттєво покращилися, а 2023-го KLM перевезла 30,3 млн пасажирів та отримала 714 млн. євро чистого прибутку.
Зараз KLM обслуговує розгалужену мережу маршрутів, які пов’язують 360 міст майже 80 країн світу. До її складу входять кілька дочірніх компаній, зокрема Transavia CV, Martinair Holland NV, KLM Cityhopper BV. Загальний авіапарк становить майже 240 сучасних авіалайнерів, серед яких Airbus А330-300, Boeing 737-900 та Boeing 787-10. За основними показниками KLM належить до числа найбільших та найуспішніших авіакомпаній світу.