85 років Державному підприємству «Миколаївський авіаремонтний завод «НАРП»

29 вересня виповнилося 85 років Державному підприємству «Миколаївський авіаремонтний завод «НАРП». У той день 1939 року в Миколаєві почали діяти авіаремонтні майстерні при Військово-морському мінно-торпедному авіаучилищі льотчиків та штурманів ім. С.А. Леваневського.

Майстерні спочатку ремонтували літаки У-2, Р-5, МБР-2, Р-6, Р-10 та поршневі двигуни М-11, М-17, М-22, що перебували на озброєнні військово-морської авіації. Після нападу Німеччини на СРСР і виникнення загрози окупації  Миколаєва майстерні були евакуйовані у липні 1941 року на станцію Безенчук Куйбишевської області (нині Самарської).

Після вигнання з України нацистських загарбників майстерні передислокувалися у вересні-грудні 1944 року в с. Степанівка Херсонської області. 8 січня 1947-го їх переформували в 793-ю авіарембазу. У вересні 1949 року вона перебазувалася до Миколаєва, на станцію Кульбакіно. У цей час проводився ремонт літаків Пе-2, Іл-4, Ту-2 і двигунів АШ-82, АШ-88Б.

На початку 1950-х років 793-я авіарембаза освоїла ремонт реактивного бомбардувальника Іл-28 і його двигуна ВК-1. Етапним став злам 1950-60-х років, коли почалося освоєння дальнього бомбардувальника Ту-16 і двигуна РД-3М-500. Відбулося нарощування виробничих потужностей, і підприємство стало одним із провідних у авіації ВМФ. Директивою 17 лютого 1960-го авіарембаза була реформована в 328-й завод.

На початку 1970-х років колектив заводу опанував ремонт літаків з родини Ту-95. Крім того, почалося відновлювання морських газотурбінних установок. Початок 1980-х років увійшло в історію заводу освоєнням ремонту надзвукового дальнього бомбардувальника Ту-22М.

Після розпаду СРСР підприємство увійшло до ремонтної мережі Міністерства оборони України. Починаючи з 1993 року, колектив у рекордно стислі терміни освоїв ремонт літака Су-24 всіх модифікацій, авіаційних двигунів та допоміжних силових установок НК-8-2У, Д-30КП, АІ-8, ТА-6А, М-14П, М-14В26, обладнання цивільних літаків Ан-12, Ан-24/26, Ан-32, Іл-18, Іл-62, Як-40, Як-42, Ту-134, Ту-154.

У 1996 році було затверджене найменування Державне підприємство Міністерства оборони України «Миколаївський авіаремонтний завод «НАРП».

 У 1999 році конструкторське бюро заводу почало розробку надлегкого літака «НАРП-1». У наступному році було виготовлено його перший зразок. Протягом двох років «НАРП-1» пройшов заводські і державні льотні випробування, процедуру сертифікації та отримав Сертифікат типу. Із 2002 року почалося його серійне виробництво.

У 2008 році завод почав освоювати контрольно-відновлювальний ремонт літаків Іл-76МД та Іл-78. У 2011 році «НАРП» увійшов до складу Державного концерну «Укроборонпром».

Державний музей авіації та Миколаївський авіаремонтний завод «НАРП» пов’язують давні партнерські відносини. Миколаївські авіаремонтники неодноразово допомагали музею із реставрацією експонатів.