30 років літаку Airbus A300-600ST Beluga
13 вересня виповнилося 30 років спеціальному транспортному літаку Airbus А300-600SТ Beluga. Того дня 1994 року в Тулузі (Франція) здійнявся в небо його перший екземпляр.
Цей незвичний літак став важливою ланкою у виробничій логістиці європейського консорціуму Airbus. За його допомоги великі агрегати авіалайнерів, включно із секціями фюзеляжів, доправляли із розкиданих по різних країнах підприємств до заводів остаточного складання.
Спочатку цю задачу вирішували літаки Super Guppy, перероблені з американського військового транспортника YC-97J Stratofreighter та пасажирського Boeing 377 Stratocruiser. Однак їхній ресурс добігав кінця, та й можливості вже не відповідали потребам. От і вирішили створити нового спеціального перевізника на базі авіалайнеру А300-600. Для його проектування два основних партнери Airbus, французька компанія Aérospatiale та німецька DASA, створили спільне підприємство SATIC (Special Aircraft Transportation International Company).
Під час розробки нового літака від А300 запозичили нижню частину разом із крилом. Хвостове оперення доопрацювали, а кабіну екіпажу та верхню частину фюзеляжу спроектували заново. В результаті отримали літак із величезною негерметичною вантажною кабіною, що мала підковопобідний переріз, довжину – 37,7, найбільшу в світі на той час максимальну ширину – 7,1 м та ширину підлоги – 5,4 м. Спочатку машину назвали Super Transporter, однак пізніше її вигляд видався схожим на симпатичного представника китоподібних білуху, і літак перехрестили.
А300-600SТ оснащувався двома турбовентиляторними двигунами General Electric CF6-80C2A8 тягою 26 тс кожний. Він мав довжину 56,15 м, розмах крила – 44,84 м, максимальну злітну масу – 155 т, крейсерську швидкість – 750 км/год, міг підняти до 47 т вантажу, а із двадцятьма тонами подолати понад 4600 км.
Загалом побудували 5 таких літаків. Крім перевезень в межах внутрішньофірменної кооперації «Білухи» залучали для доправлення інших великогабаритних вантажів, зокрема космічних систем. Вони досі залишаються в строю, хоча вже експлуатуються збільшені Beluga XL.