75 років з дня першого польоту британського лайнера Brabazon
4 вересня виповнилося 75 років британському літаку Brabazon, який створила компанія Bristol Aeroplane. Того дня 1949 року він здійснив перший політ і став найбільшим пасажирським лайнером у світі на той час. Свою назву літак отримав на честь голови урядового комітету з дослідження і прогнозування потреб Британії та Співдружності націй у цивільній авіації лорда Брабазона.
За концепцією лайнер призначався для перевезень на міжконтинентальних маршрутах відносно невеликої кількості пасажирів в умовах розкоші. У його велетенському фюзеляжі, який міг вмістити понад 300 осіб, розміщувалося не більше 120. Зокрема, для них передбачалися спальні місця, бар-ресторан і навіть кінотеатр. Літак оснастили вісьмома поршневими зіркоподібними двигунами повітряного охолодження Bristol Centaurus потужністю 2650 к.с. кожний. Вони знаходилися у внутрішніх відсіках крила та були об’єднані у чотири мотоустановки із співвісними повітряними гвинтами, тому зовні літак видавався чотиримоторним. Він мав довжину 54 м, розмах крила – 70 м, максимальну злітну масу – 131,5 т, розвивав максимальну швидкість 480 км/год та міг подолати до 8900 км.
Льотчики-випробувачі загалом позитивно оцінили літак. Як з будь-якою новою технікою, були виявлені і певні проблеми, зокрема із міцністю крила. Крім того, з’ясувалося, що експлуатаційні витрати значно перевищують розрахункові. «Брабазон» також облітали представники потенційних замовників, яким не сподобалася його невелика швидкість та низька динаміка.
Лайнер із великим успіхом продемонстрували на авіасалонах у Фарнборо та Ле Бурже. Про нього багато і переважно схвально писала як британська, так і світова преса. Однак за 4 роки жодна авіакомпанія не виявила бажання придбати цю гордість британського авіапрому. Маркетингові дослідження показували, що знайдеться дуже небагато бажаючих заплатити шалені гроші за повітряну подорож із комфортом океанського лайнера. Ринок захоплювали хоч і не такі розкішні, однак значно економічніші літаки.
Станом на жовтень 1953 року «Брабазон» виконав 164 польоти загальною тривалістю 382 год. Другий літак, який планували оснастити турбогвинтовими двигунами, залишився недобудованим. За рішенням британського уряду програму згорнули, а обидва екземпляри продали на металобрухт. Збереглися лише декілька частин льотної машини, що експонуються у брістольському музеї M Shed та Національному музеї польотів Шотландії на аеродромі Іст-Форчун.