Ту-22М – інструмент агресії
30 серпня виповнилося 55 років дальньому бомбардувальнику Ту-22М, який створило дослідне конструкторське бюро Андрія Туполєва. Того дня 1969 року його перший прототип здійнявся у повітря з аеродрому Казанського авіазаводу.
Проектування цього літака розпочиналося як глибока модернізація попереднього Ту-22. Та конструктори швидко зрозуміли, що задовольнити вимоги військових «малою кров’ю» неможливо і потрібна нова машина. Її особливістю стало крило змінної стрілоподібності. Але влада охочіше підтримувала розвиток вже існуючої техніки, ніж погоджувалася на розробку зовсім нової. Тому з «тактичних» міркувань певний час програму нового бомбардувальника показували як модернізацію старого. Збереглася і колишня назва, до неї лише додали літеру «М» (модернізований). За фактом Ту-22М успадкував від Ту-22 хіба що передню опору шасі.
Випробування показали, що Ту-22М0 не виправдовує сподівання військових. Не набагато кращим виявився і Ту-22М1. Наступний Ту-22М2 загалом був вже достатньо надійною машиною з більш-менш доведеним комплексом озброєння, і його почали випускати великими серіями. Ще більш досконалим став Ту-22М3, який знаходився у виробництві до 1993 року. Загалом побудували 497 екземплярів. На експорт жоден із них не пішов.
Відомі 7 варіантів літака, серед яких були і розвідники. Бомбардувальник Ту-22М3 оснащувався двома двигунами НК-25 з тягою на форсажі 25 000 кгс кожний. Він мав довжину 42,46 м, розмах крила при найменшому куті стрілоподібності – 34,28 м, максимальну злітну масу – 124 т, бойовий радіус дії – понад 2400 км, розганявся до 2000 км/год. Вага озброєння сягала 24 т. Зокрема, до нього входили 3000-кг авіабомби та крилаті ракети типу Х-22. Боєприпаси могли бути як звичайними, так і ядерними.
За класифікацією NATO літак отримав код Backfire. Це звучне слівце міцно приклеїлося до Ту-22М і стало його популярною неофіційною назвою.
За часів СРСР «Бекфайри» були задіяні у бойових діях в Афганістані. У пострадянський період рф спробувала застосувати Ту-22М3 проти Грузії у серпні 2008 року. Однак у першому ж вильоті один літак збили, скоріше за все, ракетою ЗРК «Бук». А от сирійські міста «Бекфайри» бомбили абсолютно безкарно. Російські агресори активно використовують бомбардувальники цього типу у війні проти України. На совісті їхніх екіпажів чимало воєнних злочинів. Зокрема, 14 січня 2023 року в Дніпрі ракета Х-22 влучила у 9-поверхівку, і в результаті загинули 46 осіб, серед яких шестеро дітей. Як правило, росіяни не ризикують наближатися до рубежів дії української ППО, та все одно 19 квітня 2024 року захисники вітчизняного неба збили один такий літак. Ще декілька зазнали значних пошкоджень на своїх аеродромах під час атак українських дронів.
Україна успадкувала від СРСР понад вісімдесят Ту-22М. Майже всі вони були утилізовані до 2006 року. Збереглися лише 4 музейні екземпляри, один з яких знаходиться в Полтавському музеї дальньої та стратегічної авіації.
У Державному музеї авіації зібрана унікальна «Бекфайр-колекція», якої немає більше ніде у світі. Її початком став найперший з усієї родини цих літаків Ту-22М0 (заводський № 5019018). Він довго використовувався на майданчику в Жулянах як навчальний зразок військового інженерного училища. У жовтні 2002 року його передали до ДМА у занедбаному стані, та за два роки літак відреставрували фахівці Миколаївського підприємства «НАРП». Вони також дуже допомогли музею у доведені до експозиційного стану двох інших «Бекфайрів».
Ту-22М2 (заводський № 3146253) був випущений у 1981 році. Служив у складі 540-го інструкторсько-дослідного морського ракетоносного полку з Миколаєва. У 2004 році його перевезли розібраним до ДМА. Останнім колекцію поповнив Ту-22М3 (заводський № 20106726), який випустили у 1990 році. Після нетривалої служби у Криму в морській авіації він був переданий до ВПС України та включений до 185-го гвардійського важкого бомбардувального авіаполку в Полтаві. Неодноразово представляв вітчизняні Повітряні Сили на авіашоу в Європі. У 2007 році бомбардувальник передали ДМА. До «Бекфайр-колекції» також належить навчально-тренувальний літак Ту-134УБЛ.