С-130 Hercules: 70 років у небі – історія легендарного транспортного літака

23 серпня виповнилося 70 років середньому транспортному літаку C-130 Hercules, наймасовішому серед «однокласників» у світі. Того дня 1954 року на аеродромі в Бербанку (США, Каліфорнія) здійнявся в небо його перший прототип. Машину створила компанія Lockheed у відповідності до вимог Повітряних Сил США.

Вже на початковому етапі льотних випробувань «Геркулес» справив найкращі враження на замовників. Його серійний випуск розпочався менше ніж за рік після першого вильоту і продовжується досі. Звісно, за такий тривалий час літак неодноразово модернізували. Відомі майже сотня варіантів цієї легендарної машини. Крім транспортних версій серед них були спеціальні та навіть ударні модифікації із дуже потужним озброєнням (так звані «ганшипи»). У 1990-ті роки С-130 отримав «друге дихання», і світ побачив значно оновлений Super Hercules.

Наприклад, до цієї генерації належить С-130J-30 із цифровою авіонікою та чотирма турбогвинтовими двигунами Rolls-Royce АЕ2100D3 потужністю 4637 е.к.с. кожний. Характерною особливістю нової силової установки стали композитні шестилопатеві повітряні гвинти із зниженою шумністю. Літак має довжину 34,37 м, розмах крила – 40,38 м, максимальну злітну масу – майже 80 т, здатен перевозити до 20 т вантажів, розвивати максимальну швидкість 670 км/год та подолати 3300 км із вантажем 15,4 т.

Побудовано понад 2600 екземплярів С-130. Їх придбали США та ще понад 70 країн, серед яких: Австралія, Аргентина, Ангола, Бразилія, Велика Британія, Ефіопія, Єгипет, Ізраїль, Індія, Іспанія, Камерун, Канада, Нідерланди, Туреччина, Філіппіни, Японія.

Крім перевезення та десантування різноманітних вантажів, військової техніки та особового складу «Геркулеси» використовували для вирішення багатьох інших задач. Так, їм доводилося патрулювати морські акваторії, працювати повітряними танкерами, допомагати боротися із наркотрафіком та проводити полярні експедиції, здійснювати розвідку та дальнє радіолокаційне виявлення, завдавати противнику вогневого ураження, підбирати з землі на льоту за допомогою спеціальних пристроїв льотчиків, що катапультувалися. Є в родині С-130 і суто цивільні представники.

Починаючи із 1958 року, американські «Геркулеси» були задіяні фактично в усіх «кризах» та локальних конфліктах, у яких так чи інакше брали участь США. Тут і Берлінська криза, і війни в Індокитаї, Афганістані та в районі Перської затоки. Інші країни теж активно використовували свої С-130 у «гарячих точках». Наприклад, британські та аргентинські літаки стали учасниками війни у Південній Атлантиці, індійські та пакистанські застосовувалися у війнах між своїми державами, ізраїльські та кількох арабських країн – у війнах на Близькому Сході.

С-130 недарма прийнято вважати шедевром авіаційної конструкторської думки. Раціонально спроектований, із особливою увагою до зручності льотних та наземних екіпажів, надійний та невибагливий, здатний працювати в екстремальних умовах, він заслужив слави по всьому світу і ще довго залишатиметься в строю.