50 років британському літаку Hawk: Історія успіху

21 серпня виповнилося 50 років британському навчально-тренувальному літаку Hawk. Того дня 1974 року з аеродрому Дансфолд (графство Суррей у Південно-Східній Англії) здійнявся в небо його перший прототип. Машину створила компанія Hawker Siddeley Aviation, яка у 1977 році увійшла до національного об’єднання British Aerospace (BAe, пізніше BAE Systems).

«Хок» створили без зайвих наворотів і вже наступного року почали випускати серійно. Він став базовим для цілої родини машин. Наприклад, серед них легкий бойовий літак Hawk 200, а також призначений для ВМС США навчально-тренувальний T-45 Goshawk – спільне дітище BAe та американської компанії McDonnell Douglas. Крім того, ліцензійне виробництво спеціально адаптованої версії «Хока» налагодила індійська корпорація HAL. Загальна кількість побудованих літаків цієї родини давно перевищила 1000 екземплярів, і їх випуск продовжується.

Загалом відомі понад 40 варіантів «Хока». До новітньої генерації належить навчально-бойовий Hawk 128 (або Hawk T2) із цифровою авіонікою, перший політ якого відбувся 27 липня 2005 року. Його оснащено одним двоконтурним турбореактивним двигуном Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk. 951 тягою 2960 кгс. Літак має довжину 12,43 м, розмах крила – 9,94 м, максимальну злітну масу – 9100 кг, розганяється до 1028 км/год та може подолати із додатковими баками до 2520 км. На п’яти зовнішніх вузлах він здатен нести понад 3000 кг озброєння, зокрема 30-мм гармату ADEN, керовані ракети «повітря-повітря» ASRAAM, високоточні бомби типу Umbani.

Крім вже названих країн різні варіанти «Хока» придбали ще 17 держав, серед яких: Австралія, Індонезія, Канада, Малайзія, Зімбабве, Оман, Фінляндія, Швейцарія. Зростанню популярності «Хока» дуже посприяла філігранна майстерність льотчиків пілотажної групи Королівських Повітряних Сил Великобританії Red Arrows, які виступали по всьому світу. В 1990 році їх можна було побачити і в небі Києва.

Нескладний у пілотуванні та наземному обслуговуванні, надійний і невибагливий «Хок» дозволив освоїти льотну професію тисячам льотчиків. Пристосовані до бойової роботи варіанти літака обмежено застосовувалися у декількох локальних конфліктах. Серед них, операція Сил безпеки Малайзії проти місцевих бойовиків в окрузі Лахад Дату і так звана друга конголезька війна, де відзначилися зімбабвійські «Хоки».