Embraer - 55 років бразильському успіху
19 серпня 1969 року уряд Бразилії оголосив про створення авіабудівної компанії Embraer SA. Embraer – португаломовний акронім від Empresa Brasileira de Aeronаutica (дослівно: компанія бразильська авіаційна). Сьогодні її штаб-квартира і головна виробнича база знаходиться в місті Сан-Жозе-дус-Кампус (штат Сан-Паулу).
Після Другої світової війни в Бразилії на державному рівні почали приділяти підвищену увагу розвитку авіації. Зокрема, на роботу запросили відомого німецького конструктора Генріха Фокке (Henrich Focke) попри його зіпсоване працею на режим нацистів реноме. Той прибув разом із групою своїх співробітників і зайнявся апаратами вертикального злету та посадки. Після розробки кількох дослідних машин Фокке повернувся на батьківщину, однак у спадок залишив самобутню конструкторську школу. Отриманий досвіт дозволив місцевим фахівцям створювати власні машини вже під дахом Embraer. Бразильці також продовжили практику запрошення іноземних спеціалістів.
Першим літаком бренду «Ембраєр» був багатоцільовий EMB 110 Bandeirante з двома турбогвинтовими двигунами, який почав літати у 1968 році, ще до офіційного оголошення про створення компанії. Важливим кроком на першому етапі її становлення став ліцензійний випуск італійського реактивного навчально-тренувального літака Aermacchi MB-326, що отримав місцеву назву AT-26 Xavante. В середині 1970-х бразильці налагодили співробітництво з американською компанією Piper Aircraft і розгорнули ліцензійний випуск кількох типів її літаків загального призначення.
Більш значущим було створення у 1980-му турбогвинтового EMB 312 Tucano. Він виявився не лише зручною «літаючою партою» для майбутніх асів, але й непоганим легким штурмовиком, особливо ефективним проти різного роду повстанців. Машина мала пристойний експортний успіх, а подальшим її розвитком став EMB 314 Super Tucano, який випускається досі. В Україні вже не один рік точаться розмови про придбання «Супер Тукано». Так, у війні з російськими агресорами вони дуже згодилися для протидії ударним безпілотникам на зразок сумнозвісних «Шахедів». Але зрушити цей «камінь» не вдається.
Велике міжнародне визнання «Ембраєру» принесли не військові, а пасажирські літаки. У середині 1980-х в експлуатацію почали надходити турбогвинтові EMB 120 Brasilia, орієнтовані на місцеві авіалінії. У наступному десятилітті стали набирати популярність регіональні реактивні лайнери родини ERJ 135/ 140/ 145, у якій пізніше з’являлися бізнес-джети. Нарешті на початку 2000-х світовому ринку були запропоновані літаки родини E-Jet, до якої зараз належать ERJ 170/ 175 на 66–90 пасажирських місць та ERJ 190/ 195 на 96–146 місць.
В Україні декілька авіакомпаній експлуатували літаки від «Ембраєр». Наприклад, на ERJ 145 виконувала рейси «Дніпроавіа», а на ERJ 190 – МАУ та «Роза вітрів». Нині в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України фігурують 11 лайнерів бразильського виробника.
Не закинули в «Ембраєрі» і військову тематику. У 2015 році почалися випробування середнього транспортного літака C-390 Millennium. Програма розвивається не без труднощів, але поступово набирає обертів, і вже розгорнуто серійне виробництво та надходять закордонні замовлення.
Заснована як державна, компанія «Ембраєр» була приватизована у 1994 році. Великі сподівання покладалися на спільне підприємство з американським «Боїнгом», про створення якого оголосили у 2018 році. Однак через негативний вплив на авіаційну галузь всесвітньої пандемії COVID-19, а також скандальні наслідки катастроф новітніх Boeing 737 MAX американці вийшли із цього об’єднання. Справи самої «Ембраєр» теж складалися не кращим чином, так, у 2020 році компанія зазнала багатомільйонних збитків. Та попри все вона продовжила розвиватися, і 2023 рік спромоглася завершити з чистим прибутком у 164 млн. USD. Сьогодні «Ембраєр» посідає почесне третє місце в світі за обсягом випуску цивільних літаків.
Ростислав Мараєв
Фото
1 - Первісток «Ембрайеру» багатоцільовий літак EMB 110 Bandeirante
2 - Навчально-тренувальний літак AT-26 Xavante
3 - Навчально-бойовий літак EMB 314 Super Tucano
4 - Регіональний пасажирський літак EMB 120 Brasilia
5 - Регіональний пасажирський літак ERJ 145EP
6 - Пасажирський літак нової генерації ERJ 190-Е2
7 - Середній військово-транспортний літак C-390 Millennium