Юнкерс Ju 287: 80 років першому реактивному літаку з крилом зворотної стрілоподібності
8 серпня виповнилося 80 років першому в світі реактивному літаку із крилом зворотної стрілоподібності Junkers Ju 287. Того дня 1944 року в Німеччині відбувся його перший політ.
Це був суто експериментальній екземпляр, який мав позначення Ju 287 V1. Його побудували в рамках програми створення для люфтваффе бомбардувальника нової генерації, який за рахунок високої швидкості міг би легко уникати перехоплення винищувачами країн антигітлерівської коаліції. Незвичне крило запропонував головний конструктор проекту Ганс Вокке (Hans Wocke). Перш за все, він прагнув покращити злітно-посадкові та маневрені якості літака, бо таке крило краще себе поводило на великих кутах атаки, аніж звичайне. Щоб зекономити час і ресурси, для V1 використали агрегати інших літаків, наприклад, фюзеляж від важкого бомбардувальника He 177. Шасі було спрощене і не прибиралося, причому колеса взяли від збитих американських бомбардувальників B-24.
Ju 287 оснастили чотирма турбореактивними двигунами Jumo 004B-1 із тягою майже 900 кгс кожний. Два з них підвісили знизу носової частини фюзеляжу, а два – під крилом. Літак мав довжину 18,30 м, розмах крила – 20,11 м, максимальну злітну масу – 20 т. За розрахунками, максимальна швидкість бомбардувальника у серійній конфігурації мала перевищувати 850 км/год. Не дивно, що з неприбраними шасі на випробуваннях отримали значно менше – 558 км/год.
На літаку виконали 17 успішних польотів. Загалом вони підтвердили кращі сподівання розробників. Разом із тим виявили один з головних недоліків інноваційного крила – скручування на високій швидкості. Впоратися з цим планували за рахунок підвищення жорсткості крила та підвіски під ним всіх двигунів.
Майже побудували другий експериментальний екземпляр V2, для якого теж використали агрегати інших літаків. Йшли роботи над ще двома машинами. Однак у вересні 1944 року програму Ju 287 згорнули на користь інших реактивних літаків, вже запущених у серійне виробництво. Несподівано у березні 1945 року нацисти вирішили реанімувати Ju 287 і навіть намагалися якнайшвидше розгорнути його масовий випуск, однак крах Третього Райху поклав край цим планам.
Доля екземпляру V1 досі залишається не зовсім зрозумілою. Одні дослідники стверджують, що його знищили самі німці, інші – що розбомбила авіація союзників. Недобудований V2, а також Ганс Вокке разом зі своїм конструкторським колективом потрапили до радянської зони окупації та були вивезені до СРСР.
З того часу в різних країнах періодично виникав інтерес до швидкісних літаків із крилом зворотної стрілоподібності. Однак до серійного виробництва довели лише німецький бізнес-джет HFB-320 Hansa Jet. Його головним конструктором став Ганс Вокке, що повернувся із СРСР.