65 років винищувачу F-5: історія та досягнення
![](https://aviamuseum.com.ua/uploads/images/high_/0/e/1---Three_F-5E_Tiger_II_from_527th_Tactical_Fighter_Training_Aggressor_Squadron_1722319799_1.jpg)
30 липня виповнилося 65 років легкому винищувачу F-5, який створила американська компанія Northrop Corporation. Того дня 1959 року на авіабазі Едвардс (штат Каліфорнія) здійнявся в повітря його перший прототип N-156F.
Винищувач розробили на базі навчально-тренувального Т-38, про якого на нашому сайті є окреме повідомлення. Літак був орієнтований на поставки союзникам США (головним чином, поза NATO), які мали відносно невеликі оборонні бюджети. Тому важливою вимогою до машини стала якомога менша ціна.
Розвиток винищувача призвів до утворення двох «гілок» його родини. Початкова (базові варіанти А/В) отримала назву Freedom Fighter, удосконалена – Tiger II (базові варіанти E/F). Загалом відомі понад півсотні модифікацій літака, серед яких були і розвідувальні версії.
Винищувач F-5Е було оснащено двома двигунами General Electric J85-GE-21 із форсажною тягою 2270 кгс кожний. Він мав довжину 14,58 м, розмах крила – 8,13 м, максимальну злітну масу – 11 214 кг, розвивав максимальну швидкість 1740 км/год, із додатковими баками міг подолати понад 2860 км. Літак отримав дві 20-мм гамати із загальним боєзапасом 560 снарядів, на семи зовнішніх вузлах міг нести до 3200 кг озброєння, зокрема: керовані ракети «повітря-повітря» AIM-9 Sidewinder та «повітря-поверхня» AGM-65 Maverick, широку номенклатуру авіабомб, напалмові баки, блоки некерованих ракет.
Випускали F-5 не лише у США. Виробництво за ліцензією налагодили у Канаді, Іспанії, Південній Кореї, Швейцарії та на Тайвані. Серійний випуск тривав до 1987 року, і загалом побудували понад 2600 екземплярів.
Хоча Сполучені Штати спочатку не планували закупати такі літаки, однак наміри швидко змінилися. Легкі винищувачі від Northrop стали експлуатувати не лише у Повітряних Силах, а й на флоті та в Корпусі морської піхоти. Головним чином, вони застосовувалися у навчальних центрах та ескадрильях «агресор», де грали роль радянських винищувачів. Потрапили літаки і в деякі бойові підрозділи. Крім того F-5 використовували у випробувальних центрах та наукових організаціях.
За межами США літаки цієї родини отримали на озброєння понад 30 країн, серед них: Австрія, Ботсвана, Бразилія, Греція, Ефіопія, Іран, Канада, Норвегія, Південний В'єтнам, Саудівська Аравія, Філіппіни, Швейцарія. F-5 взяли участь у багатьох регіональних конфліктах, зокрема війнах у В’єтнамі, між Іраном та Іраком, Ефіопією та Сомалі. Приблизно 400 машин досі перебувають на озброєнні 17 держав.
F-5 заслужив високу репутацію: нескладний у пілотуванні і наземному обслуговуванні, дуже маневрений, надійний, із великим запасом палива. Радянські льотчики-випробувачі отримали можливість досконально вивчити захоплений у В'єтнамі F-5Е і вимушені були визнати його значну перевагу над МіГ-21біс. Відбулося 18 «повітряних боїв», і всі «американець» виграв. Хоч «МіГ» мав кращі максимальну швидкості та швидкопідйомність, у реальному протистоянні це не принесло йому успіху.