Спадщина de Havilland DH.106 Comet Перший у світі комерційний реактивний авіалайнер

27 липня виповнилося 75 років першому в світі комерційному реактивному авіалайнеру de Havilland DH.106 Comet. Того дня 1949 року на аеродромі Хетфілд у Східній Англії в небо здійнявся його перший прототип. 

Роботи над новими пасажирськими літаками із газотурбінними двигунами розпочалися у Великій Британії ще під час Другої світової війни. 6 квітня 1948 року компанія Vickers почала випробування ближньомагістрального лайнера Viking, на якому два стандартних поршневих двигуни замінили турбореактивними Rolls-Royce Nene. Однак це була суто експериментальна машина, яку не планували виводити на авіалінії.  

Свою «Комету» компанія de Havilland одразу розробляла під реактивні двигуни. Революційний лайнер обіцяв майбутнім пасажирам нечувані для того часу швидкості, а ще високий комфорт у герметичному фюзеляжі. Вже 2 травня 1952 року «Комета» британської авіакомпанії BOAC виконала перший комерційний рейс за маршрутом Лондон-Рим-Бейрут-Хартум-Ентеббе-Лівінгстон-Йоханнесбург. Відгуки від авіамандрівників були найкращими, і за літаком почала вишиковуватися черга замовників.

Однак за півроку стався перший серйозний інцидент: «Комета» не змогла злетіти в римському аеропорту, і хоча ніхто не загинув, літак довелося списати. І це був лише початок. До квітня 1954 року катастроф зазнали 4 літаки, загинули 110 осіб. Причин було декілька, однак найбільш небезпечною стала втома металу (про це на нашому сайті є окрема стаття). Не можна сказати, що «Комету» випустили на лінії недовипробованою – для того часу програма її тестувань була прискіпливою. Скоріше, в авіаційній галузі ще не вистачало досвіту та знань, щоб запобігти цим трагедіям.

Експлуатацію літака зупинили. Почалося доволі довге доведення, і в результаті створили значно покращену «Комету 4», яку стали передавати авіакомпаніям у вересні 1958-го. Найбільший її варіант «4С» вміщував до 101 пасажира, тоді як перша версія лише 36. Лайнер оснастили чотирма двигунами Rolls Royce Avon 525 із тягою 4763 кгс кожний. Він мав довжину 36 м, розмах крила – 35 м, максимальну злітну масу – 73 482 кг, міг розігнатися до 805 км/год, та подолати із повним завантаженням 4900 км.

«Дитячі хвороби» «Комети» подолали, однак її репутація була зіпсована, до того ж конкуренти із Франції та США вже пропонували ринку більш досконалі машини. Тому побудували лише 74 «Комети 4» у чотирьох версіях. Загалом із попередніми варіантами та прототипами випустили 114 екземплярів. Вони потрапили до цивільних і військових операторів Великобританії та ще 19 країн, серед яких: Аргентина, Австралія, Індонезія, Канада, Мексика, Судан, Франція. Найдовше, до 1981 року, комерційні рейси на «Кометах» виконувала лондонська авіакомпанія Dan-Air. А в якості літаючої лабораторії один літак використовувався до 14 березня 1997 року. Крім того, на базі «Комети 4С» створили морський патрульний літак Nimrod, експлуатація якого тривала до середини 2011 року.