70-річчя Boeing 367-80 Віхи в історії реактивної авіації

15 липня виповнилося 70 років одному із перших у світі реактивних транспортних літаків Boeing 367-80 (Dash 80), від якого веде свій родовід велика родина пасажирських лайнерів та військових машин.

Того дня 1954 року він вперше здійнявся у повітря в аеропорту Рентон (США, штат Вашингтон), поруч з яким знаходився один із авіазаводів корпорації Boeing. Літак створювали у прагненні випередити компанії-конкуренти Douglas та Lockheed, які домінували на ринку пасажирських літаків із поршневими двигунами. Крім того, керівники «Боїнгу» вирішили втрутитися в оголошений Пентагоном конкурс на реактивний літак-паливозаправник, у якому на той час фаворитом вважався «Локхід». Стратегія себе виправдала. Протягом найближчих років на базі моделі 367-80 були створені комерційно успішний авіалайнер Boeing-707, літаючий танкер КС-135, трохи пізніше транспортник С-135, а потім і низка спеціальних літаків.

Boeing 367-80 було оснащено чотирма турбореактивними двигунами Pratt & Whitney JT3C тягою 4 487 кгс кожний. Він мав довжину 39 м, розмах крила – 39,5 м, максимальну злітну масу – 86 183 кг, розвивав максимальну швидкість 937 км/год, міг подолати майже 5700 км.

Цей дослідний літак спочатку використовували для випробувань за програмами створення пасажирського лайнера та паливозаправника. Було виявлено декілька проблем, зокрема недостатню поздовжню стійкість. Для їх усунення 367-80 пройшов доопрацювання. Крім того, літак неодноразово виконував демонстраційні польоти як на авіашоу, так і на спеціальних показах для потенційних замовників.

Після завершення цих випробувань Boeing 367-80 перетворили на літаючу лабораторію. Наприклад, на ньому відпрацьовували нові варіанти силової установки. У 1969 році літак вивели з експлуатації і законсервували. Загалом він виконав 1691 політ і провів у повітрі 2350 годин. У 1972 році «Боїнг» подарував 367-80 Національному музею авіації і космонавтики США. Однак літак ще довго залишався на зберіганні, потім проходив кропітку та тривалу реставрацію і лише 27 серпня 2003 року був виставлений у Центрі Стівена Удвара-Хейзі в Міжнародному аеропорту Даллес (округ Колумбія), який є підрозділом Національного музею авіації та космонавтики.