95-річчя літаючого човна Dornier Do X: історія найбільшого літака свого часу

12 липня виповнилося 95 років пасажирському літаючому човну Dornier Do X – найбільшому літаку свого часу.

Того дня 1929 року на Боденському озері здійснив політ перший прототип літака, розроблений німецькою компанією Dornier-Metallhäusern. Її заснував відомий авіаконструктор Клод Дорньє (Claude Dornier), про якого на нашому сайті є окрема стаття. Проект фінансувало Міністерство транспорту Німеччини. Щоб обійти обмеження за Версальським договором і побудувати велетенський літак, біля Альтенрайну, на швейцарській стороні Боденського озера звели спеціальний завод.

Do X був суцільнометалевим підкісним високопланом. Додатковим нижнім крилом слугували спонсони, які на воді забезпечували поперечну стійкість машини. Заради високої морехідності в конструкції фюзеляжу використали багато корабельних рішень, що відбилося на його специфічному вигляді. Літак оснастили 12 зіркоподібними двигунами повітряного охолодження Bristol Jupiter потужністю 524 к.с. кожний, які об’єднали у 6 тандемних установок. За рік їх замінили більш потужними Curtiss V-1570 «Conqueror» (610 к.с. кожний) із рідинним охолодженням. Літаючий човен мав довжину 40 м, розмах крила – 48 м, злітну масу – 52 000 кг, максимальну швидкість – 210 км/год, практичну дальність – 2 300 км. Передбачалося, що він буде перевозити в розкішних салонах 66-100 пасажирів. Заради реклами 21 жовтня 1929 року відбувся політ із 169 особами на борту, включно з екіпажем. Це досягнення перевершили лише у другій половині XX сторіччя.

Планували, що Do X стане успішним комерційним лайнером. Головним чином, такі повітряні кораблі мали працювати на трансатлантичних лініях, між Європою та обома Америками. Однак ці наміри перекреслила «велика депресія», яка розпочалася якраз восени 1929 року. Тому в 1931-1932 роках побудували ще лише дві машини.

Перший екземпляр спочатку використовувала компанія «Дорньє» з рекламною метою. Із 3 листопада 1930 року до 24 травня 1932 року він здійснив велике турне Європою, Південною та Північною Америками. Зокрема, літак змогли побачити у Франції, Великобританії, Бразилії, США. Під час цих мандрів довелося проводити декілька тривалих ремонтів. Наприклад, в Нью-Йорку Do X простояв 9 місяців. Після повернення до Німеччини його передали авіакомпанії Luft Hansa. Однак із комерційною експлуатацією справа не пішла, і літак став центральним експонатом нового авіаційного музею в Берліні. Під час Другої світової війни, в ніч проти 24 листопада 1943 року, він був знищений британськими бомбардувальниками.

Замовником двох інших літаків виступила італійська державна авіакомпанія SANA із Генуї. Вони отримали умовні позначення Do X2 та Do X3, а також власні назви Umberto Maddalena та Alessandro Guidoni, відповідно. Обидві машини оснастили двигунами Fiat A-22R потужністю по 600 к.с. Однак і в Італії наміри перевозити пасажирів на авіалініях швидко зазнали краху. Обидва літаючі човни передали італійським Повітряним Силам. У 1937 році їх розібрали на металобрухт.