Junkers F.13

25 червня виповнилося 105 років першому в світі спеціалізованому пасажирському літаку Junkers F.13.

Того дня 1919 року в німецькому місті Дессау здійнявся в повітря його перший прототип із власною назвою «Annalise». F.13 створила компанія Junkers Flugzeug AG. Її засновник професор Гуго Юнкерс (Hugo Junkers) був піонером суцільнометалевого літакобудування і саме таким замислив F.13. Цей вільнонесучий низькоплан взагалі був дуже передовою машиною для свого часу і багато в чому визначив світові тенденції розвитку пасажирських літаків.

Обмеження за Версальським договором не дозволяли Німеччині виробляти будь-які літаки у перші роки після Першої світової війни. Тому серійний випуск F.13 розгорнули у Данцигу (нині Гданськ, Польща), який отримав статус вільного міста і знаходився під управлінням Ліги націй. Крім того, складання літаків із випущених в Німеччині агрегатів організували в США, а трохи пізніше ліцензійне виробництво налагодили в СРСР та Швеції. Загалом до 1932 року побудували понад 320 літаків цієї родини, що багато для того періоду. Відомі понад 25 варіантів F.13, зокрема на лижному шасі та поплавках.

На серійних машинах використовували декілька варіантів силової установки. До найкращих належав літак із двигуном Jumo L 5 потужністю 310 к.с., що вміщував 4-5 пасажирів. Він мав довжину 9,6 м, розмах крила – 14,8 м, максимальну злітну масу – 2340 кг, максимальну швидкість – 198 км/год та міг подолати 925 км.

На початку 1920-х років F.13 був дуже популярним пасажирським літаком, на який припадало до 40% світових перевезень. Загалом такі машини придбали оператори щонайменше 35 країн, серед яких: Аргентина, Бразилія, Іран, Китай, Німеччина, Південно-Африканський Союз, СРСР, США, Фінляндія, Франція, Японія.

Використовувалися F.13 не лише на пасажирських авіалініях. Вони перевозили пошту, різні вантажі, застосовувалися для аерофотозйомки та вирішення багатьох інших задач, включно із військовими. Літак заслужив репутацію надійної і невибагливої машини, із гарними пілотажними якостями. В експлуатації F.13 залишалися дуже довго – останній комерційний екземпляр списали у Бразилії в 1951 році.