A-4 Skyhawk

22 червня виповнилося 70 років палубному штурмовику A-4 Skyhawk, який створила американська компанія Douglas Aircraft.

Того дня 1954 року на базі Едвардс (штат Каліфорнія) у небо здійнявся перший прототип літака. Машину розробили на замовлення ВМС США для заміни поршневого штурмовика Douglas AD Skyraider. Новий реактивний літак мав базуватися як на сучасних американських авіаносцях, так і на старих, що мали відносно невеликі розміри. В результаті конструктори спромоглися створити компактний штурмовик, який навіть не потребував складання крила для розміщення у підпалубному ангарі. При цьому його бойове навантаження не поступалося доволі громіздкому «Скайрейдеру».

Серійне виробництво «Скайхока» тривало до 1979 року, і загалом випустили 2960 екземплярів. Відомо щонайменше 40 варіантів літака. До наймасовіших належав A-4Е, який був оснащений одним турбореактивним двигуном Pratt-Whitney J52-P-6A тягою 3855 кгс. Літак мав довжину 12,23 м, розмах крила – 8,38 м, максимальну злітну масу – 11113 кг, дальність перегону – понад 4000 км та розвивав максимальну швидкість 1083 км/год. Передбачалася можливість дозаправки пальним у повітрі. До озброєння входили дві 20-мм гармати, а на п’яти зовнішніх вузлах можна було підвісити керовані і некеровані ракети, бомби (зокрема ядерні) загальною вагою до 3900 кг.

Постачання «Скайхоків» до ВМС та Корпусу морської піхоти США почалося наприкінці 1956 року. Крім того, літаки цієї родини отримали Австралія, Аргентина, Бразилія, Індонезія, Ізраїль, Канада, Кувейт, Малайзія, Німеччина, Нова Зеландія, Сінгапур. За межами США ці штурмовики служили як у ВМС, так і ВПС. Лише в Австралії, Аргентині та Бразилії вони експлуатувалися з авіаносців, та й то у невеликій кількості. У закордонних країнах «Скайхоки» переважно літали із сухопутних аеродромів, при цьому в Німеччині використовувалися виключно як буксирувальники мішеней. Декілька десятків літаків досі залишаються в строю: в Аргентині та Бразилії вони продовжують служити у Збройних силах, у США і Канаді використовуються цивільними структурами як учбові, дослідницькі, тощо.

Невибагливий, надійний, із чудовою маневреністю «Скайхок» заслужив повагу своїх льотчиків, хоча бойової живучості легкому штурмовику все ж не вистачало. Ці машини чимало повоювали, а найбільше у В’єтнамі. Залишилися в їх історії також інші конфлікти, серед яких і арабо-ізраїльські війни. Слід відзначити, що у 1982 році, під час війни у Південній Атлантиці, Аргентина застосувала свої А-4 проти Великобританії – одного із головних союзників США.