Ігор Сікорський – киянин із світовим ім’ям

6 червня виповнилося 135 років від народження видатного авіаконструктора Ігоря Сікорського.

Він з’явився на світ 1889 року в Києві, та став п’ятою, наймолодшою дитиною в родині відомого психіатра, завідувача кафедри Київського університету Святого Володимира Івана Сікорського. Статки батька дозволяли дітям отримати гарну освіту. Так, Ігор навчався у найкращій у Києві 1-й гімназії, потім – в Морському кадетському корпусі в Санкт-Петербурзі.

Однак юнак зрозумів, що військова кар’єра то не його покликання. Справжньою пристрастю Ігоря ставала авіація, тому після закінчення у 1906 році загального курсу він залишив кадетський корпус. Прагнення отримати якнайшвидше фахові знання привело його до Франції, в авіаційну школу Дювіньо де Ланно. Фактично, це були швидкі курси для авіаторів-неофітів, і за пів року Сікорський повернувся до рідного міста. Восени 1907-го він став студентом Київського політехнічного інституту.

Там вже існувала Повітроплавна секція та склалася група ентузіастів авіації. Пізніше історики введуть до наукового обігу поняття Київської школи конструювання літальних апаратів. Одним із найяскравіших її представників став Ігор Сікорський, хоча його київський період творчості тривав менше шести років. Спочатку він створив два гелікоптери співвісної схеми, які, однак, не змогли піднятися у повітря. Тоді, переключившись на літаки, спільно із Федором Билінкіним та Василем Йорданом побудував доволі прості біплани БіС-1 та БіС-2. Потім Сікорський самостійно створив більш досконалі апарати С-3, С-4, С-5, С-6. Пілотував свої аероплани конструктор сам.

Ігор був ще дуже молодою людиною – трохи за 20. Авіація його настільки захопила, що заняття в КПІ відійшли на задній план, і диплома він не отримав. Однак наявних знань цілком вистачило для швидкого прогресу у літакобудуванні (у світі було багато піонерів авіації, які не мали навіть середньої освіти). Його успіхи ставали дедалі переконливішими. Так, у грудні 1912 року на літаку С-6 вдалося побити світовий рекорд швидкості, розігнавшись до 111 км/год.

Досягнення молодого авіатора привернули увагу голови ради акціонерів Російсько-Балтійського вагонного заводу (РБВЗ) Михайла Шидловського, який запросив талановитого киянина на посаду головного конструктора авіаційного відділення компанії у Петербурзі. Саме там під його керівництвом були створені перші в світі багатомоторні літаки «Гранд» та «Ілля Муромець», про які ми вже розповідали на нашому сайті. Своїми здобутками Сікорський довів, що став авіаційним інженером вищого гатунку. Формальним підтвердженням цього стало вручення йому почесного диплому Санкт-Петербургського політехнічного інституту.

Захоплення влади більшовиками перевернуло життя Сікорського. В березні 1918-го йому довелося емігрувати. Попри те, що він вже був всесвітньо відомим авіаконструктором знайти гідну роботу в Європі виявилося неможливим. Скрутними були і перші роки перебування у США. Скажімо, підзаробляти доводилося репетитором математики.

Домігшись спонсорської підтримки, у 1923 році Сікорський зміг заснувати компанію Sikorsky Aero Engineering Corporation, яка знаходилася поблизу Рузвельт-Філду, штат Нью-Йорк. Після декількох реорганізацій вона перемістилася на нову базу в Стратфорді, штат Коннектикут, отримала назву  Sikorsky Aviation Corporation та увійшла до великої корпорації United Technologies. Певний час її спеціалізацією були гідролітаки, на які існував чималий попит. Вершиною цього періоду стали створені у 1930-ті роки чотиримоторні літаючі човни S-40, S-42, S-44, призначені для польотів на трансокеанських авіалініях.

Однак «золотий вік» цивільної гідроавіації тривав недовго. Більш економічні сухопутні літаки прогресували швидко, а разом із ними розвивалася і аеродромна мережа. Попит на цивільні літаючі човни став обвалюватися, а битися за військові замовлення із потужними конкурентами виявилося дуже важко.

Сікорський не забував свого першого захоплення – гелікоптерів. Скоріше інтуїтивно він розумів, що такі машини мають велике майбутнє. До того ж, їхній ринок був вільним. 14 вересня 1939 року Сікорський сам підняв у повітря свій перший літаючий вертоліт VS-300. Наполегливо вдосконалюючи цю машину, він домігся створення достатньо надійної конструкції гелікоптера із одним несучим гвинтом. Сікорський не був винахідником такої схеми, але саме завдяки йому вона стала «класичною» в усьому світі.

На можливості незвичного літального апарату звернули увагу американські військові. На їхнє замовлення у 1942 році було створено легкий багатоцільовий гелікоптер R-4. Його можна вважати першим у світі масовим вертольотом, адже німецький Focke-Achgelis Fa 223 хоч і почали випускати раніше, побудували в дуже невеликій кількості.

З того часу компанія Сікорського не втрачала позицій серед лідерів гелікоптеробудування. Скажімо, прикладом для наслідування став багатоцільовий S-55/H-19. Зокрема, в радянському ДКБ Міля він був джерелом натхнення під час створення своєї етапної машини Мі-4.

У 1957 році Ігор Сікорський вийшов на пенсію, однак продовжував працювати у компанії як консультант. Не стало його 26 жовтня 1972 року.

В сучасній науковій літературі залишається відкритим питання про ставлення Сікорського до України. Автору свого часу доводилося брати участь у зустрічах журналістів із його синами Миколою та Сергієм, коли ті відвідували Київ. Так чи інакше звучали пов’язані з Україною питання, а у відповідь можна було почути: батько був людиною аполітичною, із віком – дедалі релігійнішою, відчував сильну ностальгію за рідним Києвом.

А рідне місто хоча й досі не спромоглося довести до ладу будинок Сікорських на вулиці Ярославів Вал, однак шану своєму зірковому землякові віддає велику. Його ім’ям названо вулицю, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни). На території КПІ та біля аеропорту встановлені чудові пам’ятники.

Ростислав Мараєв

Фото:

1 - Ігор Сікорський. Орієнтовно 1911 рік

2 - Ігор Сікорський. 1972 рік

3 - Ігор Сікорський біля свого другого гелікоптеру у дворі власного будинку

4 - Ігор Сікорський на місці пілота дослідного гелікоптера VS-300

5 - Ігор Сікорський на місці рятувальника у своєму першому серійному гелікоптері R-4