Анрі Фарман
26 травня виповнилося 150 років від народження всесвітньовідомого піонера авіації Анрі Фармана.
Він народився в Парижі у 1874 році. Хоча весь світ вважає його французом, насправді Harry Edgar Mudford Farman з’явився на світ у родині англійців. Його батько Томас працював у столиці Франції кореспондентом декількох англійських газет, а мати Софі займалася сім’єю. У них було троє синів, яких батько зареєстрував у посольстві своєї країни як британських підданих. Громадянство Франції Анрі отримав лише у 1937 році.
Анрі мав художню освіту, закінчивши Паризьку школу витончених мистецтв. Однак з юного віку він захоплювався спортом і технікою. Вже 1892 року переміг у престижних велоперегонах Париж-Клермон-Ферран та швидко став зіркою французького велоспорту. На початку ХХ сторіччя Анрі переключився на автоспорт і теж досягнув значних успіхів. Однак 1904 року він травмувався у серйозній аварії, після чого припинив виступати.
Оговтавшись, Анрі захопився ще більш небезпечною справою – авіацією. У 1907 році він придбав літак Габріеля Вуазена, при мінімальній допомозі інструктора навчився літати і того ж року встановив на цьому апараті кілька європейських рекордів. У наступному році він вже активно гастролював із демонстраційними польотами та побував навіть у США. Причому Анрі сам удосконалив аероплан, зокрема, обладнав його елеронами.
З 1909 року він почав сам створювати літаки, а наступного року разом із братами Діком і Морісом заснував у паризькому передмісті Булонь-Бійанкур авіабудівну компанію Farman Avions. Першим літаком, що почали там випускати, став Farman III. Він та його розвиток Farman IV виявилися вдалими і принесли братам перший комерційний успіх.
Крім того, Анрі заснував у місті Шалон-сюр-Марн авіаційну школу, яка швидко набула популярності. В ній вчилися пілотувати літаки не лише громадяни Франції, а й іноземці, серед яких були також вихідці з України. Зокрема, саме там отримав посвідчення авіатора одесит Михайло Єфімов.
Значний розвиток Farman Avions відбувся під час Першої світової війни. Причому літаки компанії серійно випускалися як у Франції, так і за ліцензією в інших країнах. Наприклад, Farman HF.20 будували в Одесі на заводі Артура Анатри.
Як відомо, Франція була серед головних переможців у тій війні. За внесок у перемогу в 1919 році Анрі став кавалером ордена Почесного легіону.
Однак у повоєнні роки військові замовлення буквально обвалилися. В цій непростій для бізнесу ситуації Анрі разом із братами спромоглися не втратити власну справу. Так, щоб швидко вийти на ринок цивільної авіації на базі важкого бомбардувальника Farman F.60 Goliath було створено пасажирський літак. Заснували брати і власну авіакомпанію Sociеtе Gеnеrale de Transport Aеrien, а також зайнялися випуском шикарних автомобілів.
У 1920-30 роки під керівництвом Анрі та Моріса, які у компанії виконували обов’язки головних конструкторів, були створені декілька дослідних та серійних літаків. Найбільшим успіхом став важкий бомбардувальник Farman F.220, який вперше здійнявся в повітря у 1932-му. Побудували до 80 екземплярів літаків із цієї родини, які дослужили до Другої світової і навіть застосовувалися у перших нальотах на територію Німеччини.
В 1937 році лівий уряд Франції націоналізував авіабудівну компанію братів Фарман, і вона увійшла до об’єднання Societe Nationale de Constructions Aeronautiques du Centre. Хоча в подальшому здійснювали спроби реанімувати бренд Farman, особливого успіху вони не мали.
Анрі Фарман відійшов від справ. Він спокійно прожив ще понад 20 років і помер у Парижі 18 липня 1958-го.
Фото:
1 - Анрі Фарман. 1915 рік
2 - Літак Farman III
3 - Літак-розвідник Farman HF.20
4 - Важкий бомбардувальник Farman F.221