Ан-26
21 травня виповнилося 55 років легкому транспортному літаку Ан-26.
В цей день 1969 року в Києві на заводському аеродромі Святошин здійнявся в повітря перший прототип літака. Його створило ДКБ Олега Антонова як розвиток транспортного Ан-24Т, який в свою чергу був варіантом пасажирського Ан-24. На відміну від безпосереднього попередника, Ан-26 отримав нову хвостову частину з великим вантажним люком. Його герметично закривала рампа, яку у відкритому положенні було можливо відкотити під фюзеляж, що полегшувало повітряне десантування та завантаження-вивантаження на землі. В результаті номенклатура вантажів суттєво зросла і стала включати легкові автомобілі, гармати, причепи. Крім того, у додачу до двох маршевих турбогвинтових двигунів АІ-24ВТ потужністю по 2820 е.к.с. літак оснастили допоміжним реактивним двигуном РУ-19А-300 тягою 900 кгс, який розмістили у правій мотогондолі. Його використання суттєво покращило злітні характеристики Ан-26, особливо у спеку та на високогір’ї.
Серійне виробництво літака розгорнули на Київському авіаційному виробничому об’єднанні (нині входить до складу ДП «Антонов»). Загалом побудували 1398 екземплярів, що навіть перевищило показник Ан-24. Свою копію літака випускали в Китаї під назвою Y-7H. Загалом відомі понад 25 варіантів Ан-26, серед яких основним був військово-транспортний.
Серійний літак мав довжину 23,8 м, розмах крила – 29,2 м, максимальну злітну масу – 24 000 кг, максимальну швидкість – 540 км/год, дальність польоту – до 2 650 км, міг доправити 5500 кг вантажу. Передбачалася зовнішня підвіска авіабомб калібром до 500 кг.
Із завода на експорт поставили 420 машин, які отримали 37 країн. А загалом Ан-26 потрапили до військових та цивільних експлуатантів понад 60 держав, серед яких: Ангола, Афганістан, Болгарія, Венесуела, Ірак, Куба, Німеччина, Пакистан, США, Чад.
В сучасній Україні Ан-26 увійшли до авіапарків декількох авіакомпаній, зокрема: «УРГА», «ARP 410», «Меридіан», «Вулкан Ейр», «Константа». Станом на середину травня 2024 року в Державному реєстрі цивільних повітряних суден фігурували 34 літаки цього типу. Ан-26 також експлуатують Повітряні Сили, авіація ВМС, Національної Гвардії, Державної прикордонної служби та Державної служби з надзвичайних ситуацій. Від 2014 року літаки беруть участь у російсько-українській війні та активно використовуються для забезпечення військ і евакуації поранених. Нажаль, не обійшлося без втрат. Так, 14 липня 2014-го в районі селища Ізварине, Луганської області, керованою ракетою, яку випустили з території рф, було збито Ан-26 зі складу 456-ї бригади транспортної авіації. При цьому загинули командир екіпажу Дмитро Майборода та другий льотчик Дмитро Шкарбун. Вони продовжували пілотувати важко пошкоджений літак, поки інші члени екіпажу та десантник, що супроводжував вантаж, не залишили його з парашутами.
До колекції Державного музею авіації ім. О.К. Антонова належить Ан‑26 серійний № 079‑10, який випустили 1979 року та тоді ж передали до ВПС СРСР. Після розпаду Союзу його експлуатувала 223-тя окрема транспортна авіаескадрилья Повітряних Сил України. У 2012 році цей екземпляр передали до музею.