Довге життя Клода Дорньє
14 травня виповнилося 140 років від народження відомого німецького авіаконструктора і підприємця Клода Дорньє.
Клод (Клаудіус) Оноре Дезіре Дорньє (Claude Honorе Dеsirе Dornier) народився 1884 року в Кемтені, що на півдні Баварії. Родина була змішаною: батько француз, мати німкеня. Клод став четвертою дитиною, а після нього народилося ще троє. Батько мав бізнес із продажу вина, що забезпечило достатньо високий життєвий рівень для всієї сім’ї.
Клод змалку виявив схильність до вивчення точних наук. Він отримав гарну освіту: закінчивши Королівську баварську реальну школу, а потім Королівську промислову школу в Мюнхені, вступив до Мюнхенського технічного університету. Вчився із задоволенням, а також знаходив час для альпінізму і занять музикою.
Отримавши диплом, у 1907 році Дорньє почав працювати інженером на машинобудівному заводі «Нагель» в Карлсруе. Кар'єра розвивалася успішно, однак її довелося перервати через біду в родині. Батько важко захворів, його бізнес занепав, а було потрібно ще поставити на ноги молодших дітей. Допомігши рідним, Клод у 1910 році радикально змінив напрямок своєї професійної діяльності. Він домігся давно омріяної роботи в дирижаблебудівній компанії Luftschiffbau Zeppelin у Фрідріхсхафені на Боденському озері, яку очолював граф Фердинанд фон Цеппелін. Корифей повітроплавання швидко оцінив талант молодого інженера, призначив його своїм науковим консультантом та доручав роботу над перспективними проектами.
Невдовзі Дорньє очолив новий напрямок – розробку літаків. У 1914 році, після початку Першої світової війни, його підрозділ став філією компанії Zeppelin та перебрався до іншого району Фрідріхсхафена. Тут була створена низка літаків, зокрема і найбільший літаючий човен того часу Rs.III, про який на нашому сайті розміщено окрему статтю.
У 1917 році Дорньє став директором компанії Zeppelin-Werk Lindau (ZWL), що входила до групи Zeppelin та знаходилася у м. Ліндау. Однак до кінця війни жоден його літак не став масовим – у кращому випадку будували декілька зразків.
Війна для Німеччини завершилася поразкою, що призвело до майже повного згортання діяльності цієї компанії. Крім того, у 1918 році Клод пережив особисту трагедію. Від «іспанки» померла його дружина Ольга, яка подарувала конструктору двох синів. Майже за 10 років він одружиться вдруге, і в цьому шлюбі матиме ще чотирьох синів і одну дочку.
Завдяки підприємницькій енергії Дорньє фірма ZWL вижила. У 1922 році Клод придбав частину її акцій, після чого компанія отримала назву Dornier-Metallhäusern GmbH. Однак через повоєнні обмеження вона могла випускати в Німеччині лише одномоторні цивільні літаки. У таких умовах Дорньє спромігся досягти комерційного успіху. Так, його пасажирські літаки «Комета» вийшли на міжнародний ринок. Зокрема, їх придбало і Товариство повітряних сполучень «Укрповітряшлях», про що нещодавно наш сайт розповів в окремій статті.
Для випуску більших літаків призначалося підприємство в італійському курортному містечку Марина ді Піза. Там у небо здійнявся двомоторний літаючий човен Wal, який виявився дуже вдалим. Його придбали військові та цивільні оператори півтора десятка країн. Саме ця машина зробила із Дорньє зірку літакобудування світового масштабу.
У 1926 році він заснував завод на Швейцарському березі Боденського озера, де реалізував свій найамбітніший проект. У липні 1929 року здійснив перший політ літаючий човен Do X – найбільший літак у тогочасному світі. Він був оснащений дванадцятьма двигунами, мав злітну масу понад 52 т та міг прийняти на борт до 169 пасажирів – цей показник залишався неперевершеним у першій половині XX сторіччя. Передбачалося, що літак стане успішним трансатлантичним лайнером. Однак він виявився занадто складним та дорогим, до того ж світ якраз вразила «велика депресія», і попит на авіаперевезення обвалився. В результаті побудували лише 3 таких повітряних кораблі: 1 за державні кошти Німеччини і 2 на замовлення авіакомпанії SANA із Генуї, але використовували їх італійські Повітряні Сили.
Вдосконалюючи свій бізнес, Клод у 1932 році очолив у Німеччині компанію Dornier-Werke GmbH, яка взялася за військову тематику. Із приходом до влади Гітлера її справи пішли в гору. Хоча Дорньє не був затятим прихильником нацистів, однак у 1940 році вступив до їхньої партії. Можливо, на нього вплинув приклад Хуго Юнкерса, який не приховував ліберальних поглядів, і попри весь свій авторитет лишився бізнесу та потрапив у повну ізоляцію, фактично, під домашній арешт. Протягом всієї Другої світової війни компанія «Дорньє» постачала люфтваффе літаки декількох типів. Найбільше було бомбардувальників з родини Do 17/Do 217 – понад 4000 екземплярів.
Після розгрому Німеччини зазнали краху і компанія «Дорньє», і її керівник. Літакобудівні заводи були знищені або конфісковані, навіть родинний будинок у Фрідріхсхафені став руїною. Сам Дорньє потрапив на декілька місяців до в’язниці у Франції, пройшов процедуру денацифікації, однак більших репресій не зазнав. Із невеличкою групою співробітників він намагався розпочати все з нуля у Швейцарії, а потім в Іспанії. Вони навіть створили легкий дослідний літак короткого злету та посадки Do 25. Підлеглі з великою повагою ставилися до свого шефа. А він умів надихати та зберігати єдність команди і ніколи не забував, чим завдячує своїм однодумцям.
Повернувшись до Німеччини, Дорньє разом з одним із старших синів заснували в Ліндау фірму Lindauer Dornier GmbH. Вона успішно займалася розробкою і виробництвом ткацьких верстатів та іншого обладнання для легкої промисловості.
В 1954-му Дорньє повернувся і до авіаційної тематики, розташувавши штаб-квартиру своєї чергової компанії Dornier GmbH в Імменштаді, знову ж таки на березі Боденського озера. Розвиваючи концепцію Do 25, у 1956 році був створений легкий літак Do 27, який став першим повоєнним успіхом постарілого конструктора. Протягом десятиліття випустили понад 600 таких машин, переважну більшість яких замовили силові структури ФРН. Таким чином, за своє довге життя Клод Дорньє примудрився вкластися в озброєння і кайзерівської, і гітлерівської, і оновленої демократичної Німеччини.
Він долучився до розробки ще декількох проектів, зокрема, багатоцільового літака короткого злету та посадки Do 28. Лише в 1962-му зовсім літній підприємець відійшов від справ, та оселився із дружиною Анною в улюбленому Фрідріхсхафені. Не стало Клода Дорньє 5 грудня 1969 року.
Ростислав Мараєв