Canberra
13 травня виповнилося 75 років знаменитому британському бомбардувальнику Canberra, який створила компанія English Electric.
У той день 1949 року на аеродромі Уортон (графство Ланкашир на північному заході Англії) здійнявся в повітря перший прототип літака. Проект був одним із урядових пріоритетів, і вже на той час Міністерство авіації Великобританії замовило 132 серійні літаки, причому не лише бомбардувальники, але й розвідники та навчальні машини.
«Канберра» виявилася напрочуд вдалим літаком. Її виробництво швидко набрало обертів. Загалом у Британії побудували понад 900 екземплярів, і ще 49 – в Австралії. Крім того, у Сполучених Штатах компанія Martin випустила за ліцензією понад 400 «Канберр», які у Повітряних Силах США отримали позначення B-57. Загалом відомі 27 основних варіантів літака, а також їхні численні модифікації.
Серійний бомбардувальник «Канберра» В(І).6 оснащувався двома турбореактивними двигунами Rolls-Royce RA7 Avon Mk.109 із тягою 3 365 кгс кожний. Він мав довжину майже 20 м, розмах крила – 19,5 м, максимальну злітну масу – 24 950 кг, максимальну швидкість – 930 км/год, дальність перегону – 5 440 км. Літак міг нести різні варіанти озброєння загальною масою 3 628 кг. Зокрема, до нього входили: чотири 20-мм гармати, Hispano Mk.V, некеровані ракети, широка номенклатура бомб, включно із ядерними потужністю до 70 кт.
«Канберри» почали надходити до стройових ескадрилей Королівських Повітряних Сил (RAF) у 1951 році. Крім Великої Британії та США машини цієї родини взяли на озброєння ще 17 країн серед яких: Австралія, Аргентина, Індія, Ефіопія, Німеччина, Нова Зеландія, Перу, Швеція.
Літаки активно використовувалися у багатьох збройних конфліктах. Наприклад: індо-пакистанських війнах, Суецькій кризі, війнах у В’єтнамі та за Фолклендські острови. А ще розвідувальні варіанти «Канберри» стали одним із символів «холодної війни», виконуючи свої місії біля кордонів СРСР та його союзників, а то й заходячи в їхній повітряний простір. В строю літаки залишалися дуже довго. Так, у RAF останні «Канберри» відправили у відставку 2006 року, а в Індії на рік пізніше. В кількох країнах окремі екземпляри досі знаходяться в льотному стані.