РС-6 Porter

4 травня виповнилося 65 років одному із найвідоміших літаків загального призначення РС-6 Porter, який створила швейцарська компанія Pilatus Aircraft.

Того дня 1959 року у Штансі, адміністративному центрі кантону Нідвальден, здійнявся в повітря перший прототип літака. Його обуло оснащено поршневим двигуном потужністю 340 к.с. Особливістю машини стала можливість короткого злету та посадки. Літак швидко стали будувати серійно, однак замовлень на нього бракувало. Ситуація почала покращуватися після встановлення на РС-6 у 1961 році турбогвинтового двигуна Turbomeca Astazou ІІ потужністю 530 к.с. Тепер літак отримав офіційну назву Turbo Porter, хоча у повсякденні його зазвичай продовжували називати по старому. Справжнім хітом серед «однокласників» він став, коли отримав у 1966 році більш надійний двигун Pratt & Whitney Canada PT6A, потужністю 550 к.с.

Серійне виробництво РС-6 відбувалося як на потужностях фірми «Пілатус» у Штансі, так і на чеському підприємстві Letov Kbely та заводі американської компанії Fairchild Hiller, а в 2014 році його повністю перенесли до китайського Чунціну. Перервалося виробництво літака у 2022 році, коли через пандемію COVID-19 зникли замовлення на нього. Однак зберіглася можливість випуску не лише запчастин, але й великих агрегатів. Тож не виключене відновлення серійного виробництва, адже потреба в машині такого класу не зникла.

Загалом побудували понад 600 екземплярів у 17 основних варіантах. Серійний PC-6 B2 із двигуном PT6A мав довжину 11 м, розмах крила – 15,9 м, максимальну злітну масу – 2800 кг, комерційне навантаження – понад 1100 кг, максимальну швидкість - 232 км/год, дальність перегону – 1612 км.

PC-6 отримали цивільні оператори та силові структури понад 40 країн. Серед них: Австралія, Австрія, Ангола, Індонезія, Канада, Мексика, Судан, США, Таїланд, Франція, Чад, Швейцарія. Літак використовували для перевезення пасажирів та невеликих вантажів, а також вирішення інших численних задач: від підготовки парашутистів до боротьби із партизанами, при цьому на нього встановлювали озброєння.

Дуже невибагливий до аеродромів, здатний успішно працювати в різних кліматичних умовах, простий і надійний PC-6 заслужив високу репутацію. В багатьох країнах його експлуатація триватиме ще довго.