L-410 Turbolet
![](https://aviamuseum.com.ua/uploads/images/high_/c/1/1---LY-AVA,_Let_L-410_UVP-E_(28419188591)_1713253522_1.jpg)
16 квітня виповнилося 55 років регіональному авіалайнеру L-410 Turbolet.
В той день 1969 року на аеродромі невеликого чеського міста Куновіце в небо здійнявся перший прототип літака. Його створила місцева компанія Let Kunovice з урахуванням вимог радянського Аерофлоту до літака місцевих авіаліній. У СРСР на той час вже проходила випробування власна машина такого класу Бе-30, однак її серійне виробництво так і не розпочали, а для Аерофлоту стали постачати саме L-410. Дослідники авіаційної історії досі сперечаються, чого в цьому рішенні було більше – економічного прагматизму чи політичної доцільності.
Серійне виробництво «Турбольота» розпочалося в 1971 році. Спочатку літаки оснащували двома канадськими турбогвинтовими двигунами РТ6А-27 потужністю 715 к.с. кожний. За два роки замість них почали використовувати чехословацькі Walter M601D потужністю по 725 к.с. Загалом побудували понад 1200 екземплярів L-410 у п’ятьох базових варіантах. Наймасовішим став L-410UVP. Він вміщував 15-17 пасажирів, мав довжину 14,81 м, розмах крила – 19,48 м, максимальну злітну масу – 5800 кг, максимальну швидкість – 365 км/год, практичну дальність – 1040 км.
Першою отримала L-410 чехословацька авіакомпанія SlovAir із Братислави. Однак переважну більшість «Турбольотів» (862 екземпляри) поставили до СРСР. Їх експлуатували у багатьох управліннях Аерофлоту, зокрема і в Українському. Крім того, літаки використовували у якості навчальних в льотних училищах цивільної авіації, серед яких також було Кіровоградське. L-410 дуже позитивно сприйняли і авіатори, і пасажири, особливо на тих лініях, де він замінив Ан-2, адже рівень комфорту на борту став багатократно вищим. Однак L-410 не задовольняв специфічним умовам багатьох радянських аеропортів. Тому в додачу до нього довелося замовляти Ан-28, який мав значно кращі злітно-посадкові характеристики та був менш вибагливим до якості аеродромів.
Загалом L-410 потрапив до операторів майже 40 країн, серед яких: Алжир, Бразилія, Болгарія, Джибуті, Індія, Колумбія, Непал, Франція, Угорщина, Чилі. Головним чином літаки перевозили на авіалініях пасажирів і невеликі вантажі. Крім того, їх використовували для аерофотозйомки, різних видів моніторингу, підготовки парашутистів, у якості бізнесджетів та навіть легких транспортників і патрульних у силових структурах. В багатьох країнах L-410 продовжують активно літати.
В сучасній Україні «Турбольоти» експлуатували декілька авіакомпаній, серед яких «Авіалінії України», AGO, «УніверсалАвіа», а також аероклуби. Станом на середину квітня 2024 року в Державному реєстрі цивільних повітряних суден фігурують сім L-410UVP.
У Державному музеї авіації імені О.К. Антонова експонується L-410UVP (заводський № 820917), який випустили у 1982 році. До 1989 року він використовувався у Красноярському управлінні цивільної авіації, а потім – у Кіровоградському вищому льотному училищі цивільної авіації (нині Державна льотна академія НАУ). Списали літак у листопаді 1999 року, а до музею він надійшов у вересні 2013-го.