T-38 Talon

10 квітня виповнилося 65 років першому в світі надзвуковому навчально-тренувальному літаку T-38 Talon.

Того дня 1959 року на авіабазі Едвардс (США, шт. Каліфорнія) в небо здійнявся перший прототип літака YT-38. Він був створений компанією Northrop Corporation у відповідності до вимог Повітряних Сил США (USAF).

Серійний випуск T-38 тривав у 1961-1972 роках, за які побудували 1189 екземплярів. Абсолютна більшість являла собою двомісний T-38A, призначений для «просунутої» підготовки льотчиків. Його було оснащено двома двигунами General Electric J85-5A із форсажною тягою 1744 кгс кожний. Літак мав довжину 14,14 м, розмах крила – 7,7 м, максимальну злітну масу – 5670 кг, максимальну швидкість – 1381 км/год, практичну дальність – 1835 км. Поступово значну кількість машин модернізували до варіанту Т-38С із більш сучасною авіонікою.

Головним експлуатантом T-38 стали USAF. Курсанти-льотчики після початкової підготовки на відносно простому Cessna T-37 Tweet переходили на складніший T-38. Причому таку програму проходили всі пілоти: як ті, що потім освоювали винищувачі, так і ті, що переходили на бомбардувальники або транспортні літаки. Крім того, Т-38 широко використовувався NASA для тренувань астронавтів, а також у багатьох дослідницьких програмах, для чого літаки спеціально доопрацьовували. Т-38 у якості літака супроводження також регулярно залучали до випробувань різних зразків авіатехніки.

Крім США T-38 придбали Німеччина, Південна Корея, Португалія, Тайвань та Туреччина. У Сполучених Штатах замінити літак на більш новий планували протягом 1990-х років. Однак надійний і нескладний у пілотуванні Talon заслужив високу репутацію та залишився в строю набагато довше. Лише в середині 2024 року планується розпочати перехід на Boeing–Saab T-7 Red Hawk.

На базі T-38 компанія «Нортроп» створила легкий винищувач F-5 Freedom Fighter. Головним чином літак був призначений для експорту до країн, які отримували американську військову допомогу. Він досі перебуває на озброєнні 17 держав.