Шлях до успіху Джеймса МакДоннелла

9 квітня виповнилося 125 років від народження Джеймса МакДоннелла (James Smith McDonnell), засновника всесвітньо відомої аерокосмічної компанії McDonnell Aircraft Corporation.

Він народився 1899 року в Денвері (штат Колорадо, США), у родині з шотландським корінням. Виріс Джеймс у Літтл-Року (штат Арканзас), де навчався у найкращій середній школі міста. Юнак виявився здібним до точних наук, а ще захопився авіацією. Фінансовий стан сім’ї дозволив йому отримати фундаментальну освіту. У 1921 році Джеймс закінчив Принстонський університет, а у 1925-му здобув ступінь магістра в галузі авіаційної інженерії в Массачусетському технологічному інституті.

Талановитого молодого фахівця запросили до компанії Stout Metal Airplane, яку нещодавно придбав американський промисловий гігант Ford Motor Company. Там він одразу долучився до створення передового для свого часу суцільнометалевого літака Ford 4-AT Trimotor. Однак амбітний МакДоннелл не затримався ні на цьому престижному місці роботи, а ні ще у двох компаніях. Роль найманого працівника його явно не влаштовувала.

У 1928 році МакДоннелл заснував власну компанію J.S. McDonnell & Associates. Там він зібрав невеличкий конструкторській колектив, який спроектував легкий літак Doodlebug, що став першим виробом під брендом McDonnell. Однак проект виявися провальним, до того ж розпочалася «велика депресія», і Джеймсу довелося закрити свою фірму.

Він подався до більш успішних колег, зокрема, працював у відомій літакобудівній компанії Glenn L. Martin Company. Та ось економічна ситуація в США покращилася, і МакДоннелл знову взявся за створення власного підприємства. В липні 1939-го він заснував McDonnell Aircraft Corporation зі штаб-квартирою у Сент-Луїсі (штат Міссурі).

Спочатку в компанії працювало лише 15 співробітників. Однак під час Другої світової війни МакДоннелл домігся вигідних контрактів на виробництво авіаційних запчастин та окремих агрегатів. Компанія стала швидко розвиватися, і в 1945 році у ній працювало вже понад 5000 осіб. А от із власними розробками справи йшли не так вдало. Наприклад, важкий винищувач XP-67 Bat видавався перспективним, та через численні проблеми проект не просунувся далі випробувань одного екземпляру. Начебто ще більші шанси на успіх мала крилата протикорабельна ракета LBD-1 Gargoyle, але й вона залишилася лише дослідною платформою.

МакДоннелл був одним із перших, хто зрозумів, що в авіації настає нова ера. Ще в середині війни його компанія почала займатися проектуванням реактивних літаків. Саме ця тематика призвела до довгоочікуваних великих успіхів. В січні 1945-го в небо здійнявся прототип палубного винищувача FH-1 Phantom. Він став серійним, і хоча випустили лише декілька десятків екземплярів, вони відкрили дорогу іншим машинам.

З кінця 1940-х років бойові літаки від McDonnell Aircraft будували вже сотнями. Та все ж компанія ще залишалася в тіні більш потужних виробників авіатехніки. На першу лінію вона вийшла після створення в 1958 році надзвукового винищувача F-4 Phantom ІІ. Він став одним із найвідоміших у світі, був «розтиражований» у понад 5000 екземплярів, успішно воював, постачався до багатьох країн і в деяких служить досі. Крім того, McDonnell продовжувала займатися розробкою ракетного озброєння, а також отримала значну частку робіт у космічних програмах Mercury та Gemini.

Однак МакДоннелл добре розумів, що у його компанії виник значний перекіс у бік військової тематики, а значить – і залежність від державних замовлень. Він вважав, що бізнес буде розвиватися значно гармонічніше, якщо до нього додати цивільні програми. Слушна нагода зробити такий крок настала у другій половині 1960-х років, коли знаменита своїми пасажирськими і транспортними літаками компанія Douglas Aircraft відчула нестачу грошових потоків. Після плідних перемовин у 1967 році була створення спільна компанія McDonnell Douglas. Очолив нове об’єднання Джеймс МакДоннелл.

Особисте життя підприємця не обійшлося без трагедії. У 1949 році померла дружина Мері, що подарувала йому двох синів. На новий шлюб вже немолодий Джеймс наважився лише за 7 років. При цьому він всиновив дітей своєї другої дружини Прісцилли.

 Джеймс МакДоннелл керував компанією McDonnell Douglas до своїх останніх днів. У вічність він відійшов 22 серпня 1980 року.

Ростислав Мараєв

 

Фото

1 – Джеймс МакДоннелл. Середина 1920-х років

2 – Джеймс МакДоннелл. 1965 рік

3 – Літак Doodlebug, первісток бренду McDonnell. 1929 рік

4– Палубний винищувач FH-1 Phantom. 1945 рік

5 – Винищувач F-4 Phantom ІІ. 1958 рік