Катастрофа пасажирського літака "Комета"
8 квітня виповнилося 70 років від сумнозвісної катастрофи пасажирського літака de Havilland DH-106 Comet 1 над Середземним морем.
Лайнер (борт G-ALYY), що належав British Overseas Airways Corporation (BOAC) та був зафрахтований південноафриканською авіакомпанією South African Airways (SAA), виконував рейс SA201 за маршрутом Лондон-Рим-Каїр-Йоханнесбург. Із британської столиці він вирушив у другій половині дня 7 квітня і успішно прибув до Риму. Але тут виявили декілька технічних проблем, через усунення яких виліт затримали на 25 годин. Лише о 18:32 наступного дня «Комета» змогла вилетіти до Каїру. Екіпаж із 7 осіб очолював Вільям Мостерт (Willem Mostert). На борту перебували 14 пасажирів.
Небо закривали хмари, але літак швидко їх пройшов і набрав крейсерську висоту 11 000 м. О 19:07 екіпаж зв’язався з Каїром та повідомив, що за 2 години планує прибути туди. Майже одразу після цього зв’язок із рейсом SA201 зник.
Пошуково-рятувальна операція за участі літаків та кораблів декількох країн почалася швидко. 9 квітня в морі за 120 км від Неаполя виявили велику мастильну пляму. Потім були знайдені 5 тіл та окремі уламки лайнера. Ще одне тіло викинуло на берег. Більше нічого підняти з моря не змогли, бо глибини в районі інциденту становили 950-1060 м, тому з’ясувати причини катастрофи виявилося вкрай складно. Всіх, хто перебував на борту, визнали загиблими.
На той час «Комета» все ще залишалася єдиним реактивним авіалайнером у світі. Причому катастрофа 8 квітня була вже третьою за її недовгу історію. Так, буквально за три місяці до того біля о. Ельба розбився борт авіакомпанії BOAC, що виконував рейс із Сінгапуру до Лондону. Його уламки знаходилися на глибинах 130-180 м, і підняти їх виявилося можливим. Але в квітні ця робота ще тривала, а розслідування катастрофи було далеким до завершення. Однак, коли зробили висновки, вони стали вирішальними і для розуміння причини трагедії рейсу SA201.
Хоча висувалися декілька версій, переважила думка про руйнування фюзеляжу внаслідок втоми металу. Дослідження уламків і експерименти довели, що небезпечні тріщини в конструкції виникли в кутах квадратних вікон пасажирської кабіни. Їхній розвиток і призвів до вибухової декомпресії.
Одразу після катастрофи рейсу SA201 експлуатацію «Комети» зупинили, а 12 квітня у авіалайнера відібрали сертифікат льотної придатності. Лише за 4 роки на повітряні траси повернувся значно модернізований варіант літака.
З’ясування причин катастроф перших «Комет» вплинуло на розвиток пасажирського літакобудування в усьому світі. Вікна герметичних фюзеляжів почали робити круглими, еліпсоїдними або з великими кутовими радіусами, що дозволило уникнути концентрації напруги конструкції, характерної для прямокутних вікон.