Mitsubishi A6M (Zero)
1 квітня виповнилося 85 років знаменитому японському винищувачу Mitsubishi A6M, що більш відомий як Zero.
В той день 1939 року на військовому аеродромі Какамігахара в префектурі Гіфу здійнявся в повітря перший прототип літака. Його розробила компанія Mitsubishi Heavy Industries на замовлення Імператорського флоту Японії, який прагнув отримати палубний винищувач із дуже високими характеристиками. Суттєво ускладнювало створення нової машини те, що японська промисловість могла запропонувати для неї двигун відносно невеликої потужності. Фактично єдиною можливістю задовольнити вимоги флоту стала розробка максимально легкої конструкції літака. Проектувальники вирішили це надскладне завдання, однак їм довелося піти на певні «жертви». Так, винищувач не мав бронювання кабіни пілота та протектованих паливних баків, що знизило його бойову живучість.
Офіційна повна назва літака – «Морський палубний винищувач Тип 00». Від цих двох нулів виникло прізвисько «Зеро», яке дали літаку американські льотчики. Завдяки західній літературі та кінематографу воно стало дуже відомим і закріпилося в історіографії як назва літака.
A6M випускали протягом майже всієї Другої світової війни, і загалом побудували 10 939 екземплярів. Існувало щонайменше 15 варіантів «Зеро». До найпоширеніших належала «Модель 21». Літак було оснащено дворядним зіркоподібним двигуном із повітряним охолодженням Nakajima NK1C Sakae-12 потужністю 940 к.с. Винищувач мав довжину 9 м, розмах крила – 12 м, масу порожнього – 1 680 кг, максимальну злітну масу – 2 796 кг, розвивав максимальну швидкість 533 км/год та міг подолати понад 3100 км. До озброєння входили дві 20-мм гармати та два кулемети калібром 7,7 мм. Передбачалася підвіска двох 60-кг бомб. Пізніше для атак камікадзе літаки оснащували однією 250-кг бомбою.
«Зеро» почали воювати у вересні 1940 року під час Японо-Китайської війни. Першими противниками виявилися винищувачі І-15 та І-16 радянського виробництва, які суттєво програвали їм за бойовими можливостями. Однак з грудня 1941 року головними противниками «Зеро» стали американські літаки. Швидко з’ясувалося, що основний палубний винищувач ВМС США Grumman F4F Wildcat мало що може протиставити «японцю». Однак ситуація стала докорінно мінятися, коли восени 1943 року на театрі бойових дій з’явилися нові американські літаки Grumman F6F Hellcat та Vought F4U Corsair. Битися з ними японським винищувачам було вкрай важко. Чудова горизонтальна маневреність «Зеро» більше не рятувала, до того ж особливо вдавалася взнаки його низька бойова живучість.
До наших днів зберіглося щонайменше 25 екземплярів «Зеро», які демонструються в музеях Японії, США, Великобританії, Китаю та інших країн.