Зникнення Boeing 777-200ER
8 березня виповнилося 10 років з дня однієї з найзагадковіших подій в історії авіації – зникнення лайнеру Boeing 777-200ER малайзійської авіакомпанії Malaysia Airlines.
В той день 2014 року літак виконував рейс МН370 із Куала-Лумпуру (Малайзія) до Пекіну (КНР). Лайнер інтенсивно використовувався вже майже 12 років, за які встиг налітати 53 465 годин. Однак, за даними Malaysia Airlines, він знаходився у гарному стані, а чергове технічне обслуговування пройшов менш ніж за два тижні до свого останнього вильоту. Екіпаж очолював дуже досвідчений командир, 53-річий Захарі Ахмад Шах (Zaharie Ahmad Shah), який працював у цій авіакомпанії 33 роки, мав загальний наліт понад 18 400 годин, з яких майже 8 700 на Boeing 777.
Рейс МН370 розпочався о 00:42 за місцевим часом. На борту перебували 239 осіб (227 пасажирів та 12 членів екіпажу). О 01:19 екіпаж востаннє вийшов на зв'язок із наземними службами, а ще за дві хвилини літак зник з екранів радарів, при цьому його транспондери перестали працювати, скоріше за все, їх навмисно вимкнули. В цей час «Боїнг» якраз перейшов із малайзійської зони управління повітряним рухом до в’єтнамської. Ще 17 хвилин тамтешні диспетчери намагалися зв’язатися з лайнером, однак відповіді не отримали. Також не мали успіху подальші спроби встановити зв’язок за допомогою різних засобів, зокрема і супутникового телефону. О 07:24 авіакомпанія Malaysia Airlines офіційно повідомила про зникнення лайнера. Ще за чотири години розпочалася широкомасштабна пошукова операція, в якій взяли участь рятувальники та військові 26 країн. Вона тривала понад місяць і завершилася безрезультатно.
Виявилися марними і наступні спроби відшукати місце падіння літака. Лише у липні 2015 року випадково знайшли елерон-закрилок від зниклого «Боїнга». Його винесло на узбережжя о. Реюньйон в Індійському океані, за 4000 км від того району, де перервався зв’язок із рейсом МН370. Пізніше на інших островах в Індійському океані та африканському узбережжі виявили ще декілька уламків.
Слідча комісія працювала понад чотири роки. Вона вважала, що після зникнення зв’язку літак знаходився в повітрі ще майже 7 годин, поки не закінчилося пальне. При цьому він розвернувся і летів не в бік Китаю, а до Африки. Місце його падіння в Індійському океані намагалися встановити за допомогою комп’ютерного моделювання, однак це не дуже допомогло – варіантів можливого маршруту виходило забагато, відповідно і район катастрофи був величезний. Що насправді сталося з «Боїнгом» комісія не встановила. Однак вона заявила, що наявні свідчення «неспростовно вказують на протиправне втручання, внаслідок якого перестали працювати системи зв'язку, і літак було розвернуто вручну». При цьому комісія відхилила версію про самогубство таким чином когось із пілотів.