F-104 Starfighter

4 березня виповнилося 70 років винищувачу F-104 Starfighter, що був створений американською компанією Lockheed.

У той день 1954 року на авіабазі Едвардс (штат Каліфорнія) здійнявся в повітря перший прототип літака. Конструкторський колектив, що його розробив, очолював легендарний Кейлі Джонсон (Clarence «Kelly» Johnson). Він запропонував концепцію відносно простого винищувача, який би вирізнявся високою швидкістю та швидкопідйомністю. Для досягнення цього довелося певною мірою пожертвувати горизонтальною маневреністю та піти на погіршення злітно-посадкових характеристик.

Серійне виробництво F-104 розгорнула не лише «Локхід». За ліцензією літак випускали багатонаціональний європейський консорціум NASMO, канадська компанія Canadair, італійська Aeritalia та японська Mitsubishi. Загалом побудували 2578 екземплярів у майже 20 варіантах, серед яких були як винищувачі, так і винищувачі-бомбардувальники.

Наймасовішим став винищувач-бомбардувальник F-104G (випустили 1127 літаків), який було оснащено одним двигуном General Electric J79-GE-7 із форсажною тягою понад 7 000 кгс. Він мав довжину 16,7 м, розмах крила – 6,7 м, максимальну злітну масу – 13 166 кг, максимальну швидкість – 2 556 км/год, швидкопідйомність – 164 м/с, дальність із додатковими паливними баками – до 2 600 км. До озброєння входила 20-мм гармата, а на п’яти зовнішніх вузлах було можливо підвісити керовані ракети «повітря-повітря» AIM-9 та «повітря-поверхня» AGM-12B, звичайні бомби, баки з напалмом тощо загальною вагою понад 1800 кг.

Крім США «Старфайтер» прийняли на озброєння ще 14 країн, серед яких: Бельгія, Італія, Йорданія, Канада, Німеччина, Пакистан, Туреччина, Японія. Літаки брали учать у декількох локальних війнах, зокрема, у В’єтнамі та між Індією і Пакистаном. Найдовше, аж до жовтня 2004 року, машини цього типу експлуатували Повітряні Сили Італії.

F-104 залишив по собі неоднозначну пам'ять. З одного боку – він мав видатні для свого часу швидкісні дані та передове озброєння. З іншого – відрізнявся високою аварійністю, а також отримав скандальну славу, через звинувачення фірми «Локхід» у підкупі урядовців декількох країн задля закупівель саме її літака. Особливий розмах така справа мала в Японії.