Лайнер Concorde

2 березня виповнилося 55 років надзвуковому пасажирському лайнеру Concorde, який створили французька компанія Aеrospatiale та британська BAC.

В той день у 1969 році із заводського аеродрому в Тулузі здійнявся в повітря перший прототип літака. Створення машини такого класу було дуже складною і дороговартісною проблемою. Від початку програми до першого вильоту минули майже 8 років, а потім знадобилося ще понад 5 років на випробування, доводку та розгортання повномасштабного виробництва. Загалом побудували 20 екземплярів разом із прототипами та передсерійними літаками. «Конкорд» став справжнім символом національного престижу Франції та Великої Британії, тому не дивно, що програма мала велику державну підтримку та значні урядові дотації.

Серійний «Конкорд» оснащувався чотирма двигунами Rolls-Royce / SNECMA «Olympus» 593 із форсажною тягою понад 17 тс кожний. Він мав довжину 61,7 м, розмах крила – 25,6 м, максимальну злітну масу – 187,7 т, міг розганятися до 2500 км/год, а з комерційним навантаженням у майже 9 т був здатен подолати 6470 км. Проект передбачав розміщення на борту до 128 пасажирів, однак літаки експлуатували у просторіших компонуваннях на 92 та 100 місць.

Попередньо 16 авіакомпаній замовили 74 «Конкорди». Однак остаточна ціна лайнера виявилася зависокою, до того ж у середині 1970-х років підстрибнули ціни на авіаційне пальне, якого надзвуковий лайнер витрачав значно більше, ніж звичайний. У результаті в експлуатацію поступили лише 14 літаків, по 7 в авіакомпанії Air France та British Airways. Головними маршрутами для них стали ПарижНью-Йорк та Лондон – Нью-Йорк, за якими відбувалося до 7 рейсів на тиждень. Також здійснювалися регулярні польоти ще на декількох лініях, зокрема, до Барбадосу, Бахрейну, Вашингтону, Каракасу, Ріо-де-Жанейро, Сінгапуру (з однією проміжною посадкою). Крім того, «Конкорди» виконали чимало чартерних рейсів. Їхня експлуатація тривала до листопада 2003, і загалом лайнери перевезли понад 3 млн. пасажирів.

5 липня 2000 року при вильоті із паризького аеропорту «Шарль де Голль» сталася єдина катастрофа в історії «Конкорда». Всі 109 осіб, що знаходилися на борту, загинули. Причиною трагедії став наїзд шасі літака на сторонній предмет, що лежав на злітній смузі.

«Конкорд» формально став другим у світі надзвуковим пасажирським літаком після радянського Ту-144, прототип якого здійснив перший політ 30 грудня 1968 року. Однак серійний варіант туполевської машини настільки відрізнявся від першого дослідного зразка, що можна було говорити про створення нового літака. До того ж експлуатація Ту-144 тривала лише півроку: на лінії Москва – Алма-Ата літали два лайнери.