Lockheed Model 10 Electra

23 лютого виповнилося 90 років літаку Lockheed Model 10 Electra, що залишив цікаву сторінку в історії авіації.

Того дня у 1934 році на аеродромі в Бербанку (США, штат Каліфорнія) здійнявся в повітря перший прототип літака. Його створила компанія Lockheed Aircraft, яка нещодавно пережила банкрутство, зміну власників та реорганізацію. Проектуванням «Електри» керував Холл Хіббард (Hall Hibbard), новий очільник конструкторського відділу компанії. З роботи над цим літаком почалася кар’єра Кейлі Джонсона (Clarence "Kelly" Johnson), який на початку 1950-х років стане головним конструктором «Локхіда» та заслужить всесвітню славу після створення таких літаків, як U-2 та SR-71.

«Електра» проектувалася як пасажирський літак, здатний перевозити до 10 осіб. Загалом побудували 149 екземплярів у чотирьох основних варіантах та декількох дослідних. Серійна «Електра» 10-А оснащувалася двома зіркоподібними двигунами Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior SB потужністю 450 к.с. кожний. Літак мав довжину 11,8 м, розмах крила – 17 м, максимальну злітну вагу – 4580 кг, максимальну швидкість – 310 км/год, практичну дальність польоту – понад 1400 км.

Важливу роль в історії «Електри» відіграла знаменита льотчиця Амелія Ергарт (Amelia Earhart), яка обрала її для навколосвітнього перельоту. Хоча у липні 1937 року літак загадково зник над центральною частиною Тихого океану, на його реноме це не вплинуло, скоріше привернуло багато уваги завдяки численним публікаціям.

До того часу «Електра» вже заслужила репутацію економічно привабливого, надійного та швидкісного пасажирського літака. Кількість замовлень на нього удвічі перевищила показник Boeing 247 і ненабагато поступилися більш новому Douglas DC-2. Крім США «Електру» придбали цивільні та військові оператори ще понад 20 країн, зокрема: Австралії, Бразилії, Великої Британії, Канади, Нідерландів, Мексики, Польщі, Румунії. Деякі невеликі авіакомпанії продовжували експлуатували свої «Електри» до початку 1970-х років.