P-38 Lightning

27 січня виповнилося 85 років знаменитому важкому винищувачу часів Другої світової війни P-38 Lightning.

Літак створила компанія Lockheed у відповідності до специфікації, яку видав Повітряний корпус армії США (USAAC) на початку 1937 року. Дослідний літак XP-38 будували на реконструйованій старій винокурні, і за два роки він здійснив перший політ.

Серійне виробництво розпочалося у 1940 році на заводі «Локхід» у Бербанку (штат Каліфорнія) і тривало протягом всієї війни. Загалом побудували понад 10 000 екземплярів у більш ніж 20 основних варіантах, серед яких були і неозброєні літаки-розвідники.

Наймасовіша версія винищувача P-38L (виготовлено 3923 екземпляри) оснащувалася двома двигунами Allison V-1710 потужністю 1600 к.с. кожний. Літак мав довжину 11,5 м, розмах крила – 15,8 м, максимальну злітну масу – майже 9800 кг, перегінну дальність – 5300 км, розвивав максимальну швидкість 666 км/год. До озброєння входили одна 20-мм гармата та чотири кулемети калібром 12,7 мм. Крім того, P-38L міг нести під крилом некеровані ракети та авіабомби загальною вагою понад 1800 кг.

Протягом війни Р-38 застосовувалися як дальні винищувачі супроводу, літаки-розвідники, винищувачі-бомбардувальники. USAAC активно використовували такі машини на Європейському та Тихоокеанському театрах воєнних дій. Саме на Lightning літав найрезультативніший американський льотчик-винищувач Річард Бонг (Richard Bong), на рахунку якого 40 японських літаків. На розвіднику P-38F-5 воював видатний французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері (Antoine de Saint-Exupéry), що загинув під час бойового вильоту над Середземним морем 31 липня 1944 року.

У Сполучених Штатах Р-38 залишалися на озброєнні до 1949 року. Під час Другої світової або у повоєнні роки літаки із цієї родини також служили у Повітряних силах ще восьми країн, зокрема: Австралії, Великої Британії, Домініканської республіки, Китаю, Франції. Крім того, після війни чимало демілітаризованих Р-38 продали приватним власникам, які використовували літаки для аерофотозйомки, повітряних перегонів і демонстраційних польотів.