Belfast

5 січня 1964 року в аеропорту Сіденхем (зараз Белфаст-Сіті імені Джорджа Беста, Північна Ірландія) вперше здійнявся в повітря транспортний літак Belfast, який створила британська компанія Short Brothers. За тодішньою класифікацією він вважався важким «транспортником» і разом із Ан-22 належить до перших серійних широкофюзеляжних літаків у світі (у «Белфаста» діаметр фюзеляжу – 5,5 м, ширина вантажної кабіни – 4,9 м, у Ан-22 – 6 м і 4,4 м відповідно).

Перші дослідження за програмою майбутнього «Белфаста» компанія «Шорт» вела за власної ініціативи. Однак в 1957 році проектом зацікавилося Транспортне командування Королівських Повітряних Сил Великої Британії (RAF), яке прагнуло отримати літак, здатний перевозити на велику відстань дуже широку номенклатуру військових вантажів, зокрема, артилерію, гелікоптери, пускові ракетні установки, а крім того – понад 200 військовослужбовців.

Серійний «Белфаст» було оснащено  чотирма турбогвинтовими двигунами Rolls-Royce R.Ty.12 Tyne Mk.101 потужністю 5730 к.с. кожний. Він мав довжину 41,6 м, розмах крила – 48,4 м, максимальну злітну масу понад – 104 т, розвивав максимальну швидкість 567 км/год, міг перевозити до 35 т і подолати з таким вантажем 1610 км.  

За розрахунками, беззбиткова серія мала складатися із 30 екземплярів. Однак побудували лише 10 машин. Справа в тому, що з моменту формування вимог RAF до «Белфасту» і до початку його серійного виробництва минуло майже 10 років, за які змінилася і структура Повітряних Сил, і вимоги військових до літака, і можливості держави з фінансування дороговартісного проекту. Не можна виключати також впливу політичного чинника да долю цієї цікавої машини. В результаті RAF відмовилися від закупівель «Белфата» на користь американського С-130 Hercules.

У складі RAF «Белфасти» експлуатувала лише 53-я ескадрилья. Останні літаки цього типу вивели з її складу в 1976 році. Якщо під час виробництва «Белфаст» не зацікавив цивільних замовників, то тепер принаймні 7 машин розпродали авіакомпаніям за залишковою ціною. Найбільше – 5 екземплярів придбала TAC HeavyLift. Цікаво, що підчас Фолклендської війни 1982 року та Першої війни в Перській затоці 1991-92 років RAF довелося винаймати її «Белфасти» для транспортування великогабаритних вантажів, які не могли доправити С-130. Останні «Белфасти» залишили службу у цивільних перевізників 2011-го року.