«Мрія»: від тріумфу до трагедії
«Мрія»: від тріумфу до трагедії
21 грудня 1988 року в Києві, з аеродрому Святошин вперше здійнявся у повітря надважкий транспортний літак Ан-225 «Мрія», який створили на Київському механічному заводі (нині – ДП «Антонов»). Його проектування розпочалася під керівництвом Генерального конструктора Олега Антонова. Однак 4 квітня 1984 року він помер, і більша частина робіт пройшла під керівництвом нового очільника фірми Петра Балабуєва.
Ан-225 створили на базі Ан-124 «Руслан». Зокрема, фюзеляж подовжили, зробили нові хвостову частину літака, двокільове хвостове оперення, центроплан збільшеного розмаху, на якому підвісили два додаткових двигуни, кількість основних опор шасі збільшили до семи.
Літак будували у широкій загальносоюзній кооперації. Наприклад, крило зробили на Ташкентському авіаційному виробничому об’єднанні ім. В.П. Чкалова. Дві його консолі та центроплан доправили до Києва трьома рейсами на «спині» модифікованого Ан-22 «Антей». Провідну роль у кооперації відігравали українські підприємства, насамперед Київське авіаційне виробниче об'єднання, що нині входить до ДП «Антонов». Частину елементів гідравлічної системи поставили харків’яни, а 6 двигунів Д-18Т тягою понад 23 тс – Запорізьке виробниче об’єднання «Моторобудівник» (нині АО «Мотор Січ»). Їхнім розробником було Запорізьке МКБ «Прогрес» ім. О.Г. Івченка.
«Мрія» стала найбільшим літаком світу. Її довжина становила 84 м, розмах крила – понад 88 м, максимальна злітна маса – 640 т, дальність польоту із вантажем 200 т – 4200 км, крейсерська швидкість – 800 км/год. Загалом на Ан-225 встановлено 240 світових рекордів. Серед них: абсолютний рекорд вантажопідйомності 253,8 т, перевезення найбільшого комерційного вантажу 247 т і найбільшого моновантажу 187,6 т.
Початковим головним призначенням Ан-225 було транспортування великогабаритних складових частин багаторазової космічної системи «Енергія» - «Буран». У 1989 році «Мрія» здійснила 14 випробувальних і показових польотів із космічним кораблем «Буран», який було встановлено на зовнішній підвісці, зверху фюзеляжу. Однак більше ніяких подібних вантажів «Мрія» не піднімала, адже цю програму закрили. Таким чином, Ан-225 залишився без головної роботи, і в 1994 році його експлуатацію призупинили. Літак простояв 7 років на аеродромі в Гостомелі і був частково розукомплектований.
7 травня 2001 року «Мрія» знову піднялася в повітря. Під час відродження літак модернізували для використання у якості цивільного повітряного судна, що здатен літати без обмежень по міжнародним трасам. Менш ніж за три тижні він отримав Сертифікат типу.
Загалом Ан-225 виконав 254 комерційних перевезення, побував у 191 аеропорті 90 країн. Він доправляв найрізноманітніші вантажі: від великих партій гуманітарної допомоги до військової техніки та унікальних промислових виробів. З 2020 року «Мрію» активно залучали до перевезень медичних засобів і обладнання, необхідних для подолання всесвітньої пандемії COVID-19.
Доставивши чергову партію COVID-тестів у Данію, 5 лютого 2022 року Ан-225 повернувся в Гостомель. Там його застало широкомасштабне вторгнення російських агресорів. 27 лютого в результаті обстрілів величний літак зазнав таких ушкоджень, що його відновлення стало неможливим.
Р. Мараєв