Літак для майбутніх асів родом з Італії
Літак для майбутніх асів родом з Італії
Державний музей авіації імені О.К. Антонова отримав два навчальні літаки Tecnam P2002-JF. Один із них майже знищений, другий дуже пошкоджений. Вони належать Аерокосмічному факультету НАУ, базувалися в аеропорту «Київ-Антонов», що в Гостомелі, де потрапили у зону бойових дій під час широкомасштабного російського вторгнення у лютому 2022 року. Фактично ці легкі машини розділили долю найбільшого літака світу Ан-225 «Мрія».
Літак для майбутніх асів родом з Італії
Державний музей авіації імені О.К. Антонова отримав два навчальні літаки Tecnam P2002-JF. Один із них майже знищений, другий дуже пошкоджений. Вони належать Аерокосмічному факультету НАУ, базувалися в аеропорту «Київ-Антонов», що в Гостомелі, де потрапили у зону бойових дій під час широкомасштабного російського вторгнення у лютому 2022 року. Фактично ці легкі машини розділили долю найбільшого літака світу Ан-225 «Мрія».
Згідно Державного реєстру цивільних повітряних суден України, в нашій державі зареєстровано 11 літаків цього типу, з яких 4 належать НАУ. Однак навіть далеко не кожен знавець авіаційної історії може пригадати і сам P2002, і його виробника – невелику італійську компанію Tecnam. А разом із тим вони варті уваги.
Компанію Tecnam заснували брати Луїджі та Джованні Паскале (Luigi е Giovanni Pascale). Авіацією вони захопилися ще до Другої світової війни. Починали з планеризму, а в повоєнний час взялися за розробку легких літаків. Головним конструктором став Луїджі, який отримав фундаментальну освіту в Неаполітанському технічному університеті та встиг попрацювати під керівництвом всесвітньо відомого Умберто Нобіле. В 1952-му вони побудували свого первістка P48B Astore. За 5 років брати примудрилися створити 5 легких машин і стали відомими завдяки перемогам у авіаційних перегонах їхнього P55 Tornado. Успіхи дозволили організувати компанію Partenavia. Вона відзначилася декількома вдалими літаками загального призначення, зокрема двомоторним P68 Victor, який і досі випускає фірма Vulcanair. Що стосується Partenavia, то через фінансові проблеми 1981 року вона увійшла до складу державного концерну Aeritalia. Однак це лише тимчасово покращило становище компанії, і в 1998 році вона остаточно збанкрутувала.
На той час брати Паскале вже давно не мали стосунку до цієї компанії. Ще у 1986 році вони створили Costruzioni Aeronautiche Tecnam та продовжили власний бізнес. Основним напрямком їхньої діяльності залишилися легкі літаки загального призначення. В 1992 році було створено двомісний високоплан Р92, який став дуже успішним комерційним проектом. Вже побудовано понад 2500 екземплярів у багатьох модифікаціях, і випуск продовжується.
2002 року здійнявся в повітря навчальний P2002, який теж досяг чималого успіху. Наприклад, у 2005 році щотижневий випуск сягав п’яти літаків. Запорукою такої популярності став максимально утилітарний підхід при створенні машини.79-річний Луїджі Паскале вирішив обійтися без модних вже на той час композитних матеріалів та цифрового обладнання, зробивши ставку на простоту конструкції при мінімізації витрат. В результаті отримали надійний літак із низькою ціною, що дозволило успішно конкурувати на насиченому пропозиціями ринку.
В кабіні літака місця інструктора і курсанта розташовані поряд, що покращує комунікацію. Достатньо міцна суцільнометалева конструкція з шасі, що не прибираються, здатна пробачити пілотам-початківцям грубі посадки. Економічний 100-сильний двигун Rotax 912 S2 витрачає в середньому 17 л палива на годину польоту. Ці переваги дозволяють літаку досі залишатися затребуваним. Сьогодні крім максимально спрощеного навчального P2002-JF, компанія пропонує декілька більш просунутих версій загального призначення, зокрема P2002 JR із шасі, що прибирається, та оновленим обладнанням кабіни.
Брати Паскале вже відійшли у вічність. Однак компанія Tecnam продовжує існувати як родинне підприємство, очолюване їхнім небожем Паоло.
Реставратори Державного музею авіації вже почали працювати з новоприбулими літаками P2002. Однак, щоб привести до експозиційного стану хоча б один із них, знадобиться довга та кропітка праця.
Ростислав Мараєв
Фото
1 – Брати Луїджі та Джованні Паскале біля свого першого літака P48B Astore. 1952 рік
2 – Літак для перегонів P55 Tornado. 1955 рік
3 – Літак загального призначення P68 Victor. 1970 рік
4 – Літак загального призначення P92 Echo
5, 6 – Навчальний літак P2002-JF (серійний № 129) зазнав значних пошкоджень в 2022 році під час боїв за Гостомель і зараз вимагає кропіткої реставрації