Перші авіалінії в Україні, 1918 рік

Початок повітряних сполучень в Україні було покладено навесні 1918 року. Тоді у складі Міністерства пошт і телеграфу УНР, за ініціативи військових авіаторів, організували відділ авіапошти. Планувалося створити цілу мережу поштових авіаліній, які би зв’язали найбільші міста країни. Відомо, що в квітні вже працювали лінії між Києвом і Одесою та Києвом і Полтавою. Як зазначено в документах, літали на них військові «апарати легкого типу». Досі залишається невідомим, чи продовжували діяти ці авіалінії після гетьманського перевороту.

Як відомо, навесні 1918-го відновити контроль над Україною влада УНР змогла завдяки військовій допомозі Німеччини та Австро-Угорщини. Після повернення в березні до Києва українських державних установ виникла нагальна потреба в надійному і швидкому поштовому зв’язку з Берліном або Віднем. Безумовно, було в цьому зацікавлено й командування нових союзників. В результаті була створена перша в світі регулярна поштова міжнародна авіалінія Київ - Відень.

Проклали цю лінію габсбурзькі авіатори. Одним із ініціаторів її створення був австрійський військовий льотчик Август Рафт, який і очолив всю роботу.
20 березня 1918 року о 9 годині ранку екіпаж літака «Бранденбург» C.I у складі льотчика Шітдгрубера та спостерігача обер-лейтенанта Егера вирушив у перший технічний рейс за марш¬рутом Відень – Краків – Львів – Проскурів (нині Хмельницький) – Київ довжиною 1200 км. У кож¬ному із зазначених пунктів відбувалися посадки для дозаправки пальним. Пройти весь маршрут за один світловий день не дозволяли техні-чні можливості літака, тому екіпаж заночував у Львові і прибув до Києва лише наступної доби. У подальшому, коли тривалість дня зросла, машини стартували з Відня о 5.30 ранку і вже близько сьомої вечора заходили на посадку в Києві.

Лінія успішно функціонувала і за правління Гетьмана Скоропадського. Обслуговували її роззброєні двомісні літаки-розвідники. Крім «Бранденбурга» C.I використовувалися «Румплери» С.І та «Альбатроси» C.V. Спочатку вони перевозили тільки важливі урядові папери, але досить швидко більшість вантажу стала складати звичайна поштова кореспонденція.

Регулярний авіаз’язок між Києвом та Віднем обірвався наприкінці жовтня 1918 року, коли почався розпад Австро-Угорщини. При цьому декілька «Бранденбургів», що перебували на той час у Львові, частково розкомплектували польські та українські механіки, що служили там. Кожна зі сторін сподівалася підготувати їх до польотів відразу ж після оволодіння аеродромом.

Гетьманський уряд також встановив тісні взаємозв’язки з новим козацьким державним утворенням – Всевеликим Військом Донським. Відповідно і до його столиці Новочеркаська було вирішено прокласти з Києва поштову авіалінію. Найпевніше, організувати справу доручили інспектору авіації Харківського району полковнику Тимофію Гаусману. 16 жовтня до Полтавського авіадивізіону надійшов його наказ, що вимагав забезпечити функціонування лінії авіапошти Київ – Новочеркаськ. Для цього потрібно було «терміново підготувати до роботи шість двомісних літаків із шістьома льотчиками та двома спостерігачами». Містами дислокації постів авіалінії визначалися Київ, Лубни та Полтава. На жаль, досліджені документи не містять даних про польоти на зазначеній лінії.

Ростислав Мараєв

Фото LINI_1 Літак «Бранденбург» C.I – саме такий використовувався на першій в світі регулярній поштовій міжнародній авіалінії Київ - Відень