5 цікавих фактів про легендарний Concorde
Надзвуковий пасажирський лайнер Concorde був легендою 70-х років минулого століття. Літати на ньому могли дозволити собі лише заможні люди – квиток в обидві сторони за маршрутом Лондон-Нью-Йорк коштував $ 10,5 тис.
Випускали такі літаки з 1976 року. Перший пробний політ відбувся цього дня - 2 березня 1969 року.
Пропонуємо 5 цікавих фактів про легендарний Concorde:
1. Спільний проект Британіі і Франціі
Після появи надзвукових бомбардувальників у 50-х роках минулого століття ідея виготовити пасажирський літак такого типу виникала у багатьох державах. У Британії і Франції з’явилися урядові державні програми, покликані випустити такий лайнер.
Головними завданнями для конструкторів літака було передбачити місткість у 100 пасажирів і велику дальність польоту. Оскільки проект був дорогий, дві країни вирішили об’єднати зусилля. В Англії розробку вели компанія Bristol Airplane Company і виробник двигунів Bristol Siddeley. У Франції цим же проектом займалися компанія Sud Aviation в партнерстві зі SNECMA. Деталі виробляли окремо британські та французькі заводи. Кінцева збірка відбувалась також на двох заводах у різних країнах - одночасно у Філтоні й Тулузі.
2. Concorde розганявся до 2150 км/год
Це був найшвидший показник серед пасажирських літаків того часу. Через таку швидкість фюзеляж літака нагрівався до 127 градусів і міг збільшитись на 17,8 см. Проте завдяки цьому Concorde долав відстань між Лондоном і Нью-Йорком за 3 години 20 хвилин - удвічі швидше, ніж звичайний літак.
3. Для Concorde розробили інноваційні гальма
Через високу швидкість польоту Concorde важко було посадити навіть на довгу злітну смугу. Саме тому інженери розробили інноваційні вуглецеві гальма, які керувалися за допомогою електроніки. Також надзвуковий лайнер оснастили додатковою хвостовою стійкою шасі, яка розміщувалась на самому краю конструкції. Носова частина фюзеляжу мала обтічник у вигляді конуса, який міг відхилятися вниз. Це допомагало пілотам бачити смугу при посадці.
4. «Конкорд» був одним з найдорожчих літаків за всю історію літакобудування
Внаслідок використання останніх інженерних рішень і технологій побудувати надзвуковий лайнер було дуже затратно фінансово. Хоча до 1972 року різні світові авіакомпанії замовили 74 «Конкорди», продати вдалося лише 9, і то за зниженою ціною. Через високі ціни на літаки, подорожчання палива після нафтової кризи 1973 року і появу набагато економічно ефективнішого Боїнг-747, популярність надзвукового лайнера значно впала.
5. Надійність конструкції і масштабна авіакатастрофа
За 27 років експлуатації з лайнером трапилась лише одна катастрофа, яка і спричинила припинення його виробництва. Трапилась вона 25 липня 2000 року в Парижі – при вильоті літака з аеропорту «Шарль де Голль» лайнер наїхав на металеву деталь, що відвалилася від іншого літака. Фрагменти покришки колеса, яке лопнуло, пробили паливний бак та електричні провода, що спричинило пожежу. Пілоти намагалися врятувати літак, але безуспішно. Внаслідок падіння лайнера загинули 113 осіб - 100 пасажирів, 9 членів екіпажу і 4 людини на землі.
Експерти стверджують, що катастрофа стала приводом для авіакомпаній припинити роботу над літаками цієї моделі. Основна причина крилася в неконкурентноспроможності й високій собівартості використання Concorde.