Поповнення колекції музею - американський лайнер MD-83!
ДЕРЖАВНИЙ МУЗЕЙ АВІАЦІЇ ОТРИМАВ
АМЕРИКАНСЬКИЙ АВІАЛАЙНЕР
У Державному музеї авіації імені О.К. Антонова цього тижня з’явився перший «нерадянський» літак. Американський пасажирський лайнер «Макдонел-Дуглас» MD-83, що українська авіакомпанія «Bravo Airways» використовувала для чартерних польотів до Єгипту, Туреччини та Арабських Еміратів, після аварії вирішено передати до експозиції ДМА.
MD-83 веде свою історію від першого американського реактивного літака для коротких авіаліній DC-9 (Douglas Commercial, 9-та модель), що був розроблений у 1964-65 роках корпорацією «Дуглас», і став класикою у своїй категорії. Лайнер мав оригінальну на той час силову установку з двох двигунів, розміщених у хвостовій частині, і брав на борт (залежно від версії) від 80 до 139 пасажирів. Був випущений величезною серією в 976 машин.
Після поглинання «Дугласа» корпорацією «Макдонел» остання вирішила не відмовлятися від вдалої моделі, а вдосконалити її, і продовжити виробництво під власним брендом. Так у 1980 році на лінії вийшов «Макдонел-Дуглас» MD-80 - той же DC-9, але з подовженим фюзеляжем, що вже міг вмістити до 172 пасажирів, потужнішими двигунами і трохи зміненим Т-подібним хвостовим оперенням. У 1980-99 роках було побудовано 1191 таких лайнерів у шести базових модифікаціях - MD-80, MD-81, MD-82/88, MD-83, MD-87 і MD-90. Згідно своїх параметрів літак плавно перейшов до категорії середньомагістральних.
Після чергового поглинання «Макдонел-Дугласа» найбільшою американською авіабудівною корпорацією «Боїнг» у 1996 році …остання теж продовжила випуск під власною маркою «Боїнг-717»! Проте «зоряний час» лайнера вже минув, і у 1998-2006 роках було випущено лише 156 одиниць...
Власне модель MD-83 створено в 1983-85 роках. Від попередніх вона відрізняється збільшеними злітною масою та запасом палива, що змусило зміцнити конструкцію планера і шасі, та встановити потужніші двигуни. Основні параметри літака майже не змінилися, але дальність зросла майже на тисячу кілометрів. У 1985-1997 роках було побудовано 230 таких машин.
Загальний випуск машин сімейства DC-9 (DC-9 / MD-80/90/717) тривав 41 рік і склав 2439 літаків, що робить його третім за популярністю реактивним авіалайнером після Airbus A320 і Boeing 737. На відміну від радянського літака подібного класу Ту-134, що став застарілим вже на момент початку виробництва, і фактично не модернізувався, в «дугласа» був закладений величезний потенціал для вдосконалення конструкції.
Секретом довголіття сімейства DC-9/MD є також винятковий ресурс планера, що сягає 110 000 циклів зльоту-посадки. Деякі машини на момент списання мали понад 105 000 циклів - більше від будь-якого іншого типу реактивних авіалайнера.
З початку 2000-х літак поступово знімається з основних регулярних ліній через низьку економічність двигунів - вони споживають до 3200 кг палива на годину польоту, тоді як, наприклад, Боїнг-737-800 - лише 2500 кг, ще й бере на борт більше пасажирів.
Але більшість MD-80/90 і MD-83 продовжили льотну службу на чартерних рейсах, з менш напруженим графіком польотів. Дотепер їх використовують десятки авіакомпаній світу, у тому числі чотири українських.
«Макдонел-Дуглас» MD-83 з реєстраційним номером UR-CPR, що відтепер є експонатом музею, належав українській авіакомпанії «Bravo Airways». 14 червня 2018 року під час посадки рейсу з Анталії в аеропорту «Київ» через сильні пориви вітру і дощ літак викотився за межі смуги. Внаслідок цього зазнали пошкоджень крило та шасі. На щастя, ніхто зі 169 пасажирів і 6 осіб екіпажу на борту не постраждали. Літак мали порізати на брухт, але власник люб’язно згодився подарувати його музею.
“Нам знадобилося два автомобілі-довгоміри і два 50-тонні крани, щоб перемістити лайнер на нашу територію. Це зайняло цілий день, - розповів директор музею Олександр Риков. Ми дуже раді, що у нас з'явився такий експонат - тепер наші відвідувачі зможуть познайомитися з однією з найпопулярніших американських моделей, та наочно порівняти його з вітчизняними. Його конструкція буде цікавою також для студентів Національного авіаційного університету”.
Лайнер відновлять, і з часом планується навіть обладнати салон для показу. Нагадаємо, що Державний музей авіації імені О.К. Антонова має в експозиції понад 80 літаків, гелікоптерів та безпілотників, а також колекції авіаційних двигунів, озброєнь і наземної аеродромної техніки. За рейтингами ДМА входить до сімки кращих авіаційних музеїв світу!
Відео перебазування літака до музею можна подивитися за цим посиланням