Роботи з відновлення стану літака Анатра "Анасаль"

В рамках договору про співпрацю між Державним музеєм авіації ім.О.К. Антонова і ДП "Одеський авіаційний завод" буде здійснена діагностика стану та надано допомогу в оновленні покриття копії літака-розвідника Анатра "Анасаль" - одного з перших у плеяді українських літаків. 

Скоро літак засяє новими фарбами і продовжить зустрічати відвідувачів на вході в музей. Дякуємо генеральному директору ДП "Одеський авіаційний завод" Юхачову В.В. за підтримку музею - національного надбання, що входить в десятку найкращих авіаційних музеїв світу.

Розвідник та легкий бомбардувальник Анатра «Анасаль» увійшов в історію як перший серійний літак, що випускався на теренах України. Його створили й виробляли на першому у колишній Російській імперії спеціалізованому авіабудівному заводі у Одесі, що належав підприємцю Артуру Анатрі. Апарат класичної на той час біпланної схеми вперше піднявся у повітря 25 липня 1916 року. Екіпаж складався з двох чоловік – пілота та спостерігача-стрільця, озброєного кулеметом. Він же вручну скидав бомби на супротивника у разі потреби.

Літак мав дерев’яну конструкцію, обтягнуту полотном. Силовою установкою слугував унікальний двигун – єдиний у світі зіркоподібний мотор з водяним охолодженням „Сальмсон” P9. Від нього походить друга частина назви – „Анатра” з „Сальмсоном”, або скорочено „Анасаль”.

Серійне виробництво розпочалося буремного 1917 року, тому й доля літака була повною пригод. Досить лише сказати, що йому довелося повоювати під прапорами аж 6 держав - Росії, Української народної республіки, Австро-Угорщини, Австрії, Чехословаччини та Угорщини. 

Перші 46 екземплярів потрапили до царської армії, проте, через повний розвал останньої наприкінці року, у боях їх використати не встигли. Приблизно половина перших „Анасалів” була включена до „Повітряного флоту Української Народної Республіки”. Після її падіння структура повітряних сил була збережена, й перейшла під командування гетьмана Павла Скоропадського. Австрійці, що навесні 1918 року захопили Одесу, провели випробування літака і за їх результатами 5 травня уклали з заводом контракт на побудову аж 200 аеропланів для своєї армії! До часу капітуляції Австро-Угорщини майже 180 машин літали у складі 4 учбових рот її ВПС. Коли ж Австро-Угорська імперія у 1918 році розпалася на кілька незалежних держав, з вцілілих літаків 21 забрали собі австрійці, 23 – чехи та 8 – угорці. 

По своєму відновленню УНР знову створила повітряні сили у складі двох полків, на озброєнні яких було і кілька „Анасалів”. Згадуються машини цього типу й у документах „Літунського полка” Української Галицької армії (УГА).

Загалом у 1917-1919 рр. було побудовано понад 350 літаків „Анатра”, проте зберігся лише один – у Чехії, а у нашому музеї представлено повномасштабний макет.