85 років американському бомбардувальнику B-26 Marauder
25 листопада виповнилося 85 років американському середньому бомбардувальнику B-26 Marauder, який створила компанія Glenn L. Martin. Того дня 1940 року здійнявся у повітря його перший прототип.
У період розробки літака кілька виробників авіатехніки зійшлися у гострій конкурентній боротьбі за великі державні замовлення. При цьому всі вони орієнтувалися на використання двигунів повітряного охолодження з родини Wright Twin Cyclone. Прагнучі перевершити суперників, конструктори компанії Martin особливу увагу приділили високій швидкості своєї машини. В результаті, завдяки чудовій аеродинаміці, ранні версії В-26 літали швидше головного конкурента В-25 майже на 70 км/год (понад 15%). Але за цей успіх довелося заплати збільшенням посадкової швидкості. У стройових підрозділах це призвело до значної кількості катастроф, і «Мародер» навіть почали називати «той, що робить вдів».
Літак довелося терміново допрацьовувати. Потік нарікань на В-26 майже вичерпався, ба більше – навіть бойові втрати виявилися найнижчими серед американських бомбардувальників. Однак і максимальна швидкість «Мародера» помітно знизилася – тепер він літав лише трохи швидше за В-25 (про нього у нас є окреме повідомлення). Хоч репутація В-26 суттєво покращилася, та все ж екіпажі надавали перевагу «двадцять п’ятому». Не дивно, що «Мародерів» побудували майже на 46 % менше за конкурента.
Загалом випустили 5288 екземплярів В-26 у десяти основних варіантах. До найбільш досконалих належав B-26G із двома двигунами Wright Twin Cyclone R-2800-43 потужністю 2000 к.с. кожний. Він мав довжину 17,8 м, розмах крила – 21,64 м, максимальну злітну масу – 17 327 кг, максимальну швидкість – 455 км/год, дальність перегону – маже 4600 км. Захисне озброєння складалося із 11 кулеметів калібром 12,7 мм. Літак міг доправити до 1800 кг бомб.
У США «Мародери» поступили на озброєння Повітряних Сил армії, авіації ВМС та Корпусу морської піхоти. Крім того, їх отримали Велика Британія, Південна Африка, рух «Вільна Франція», від якого після визволення від нацистської окупації успадкувала Франція.
Американці вперше застосували свої В-26 на Тихоокеанському ТВД у червні 1942-го. Пізніше вони почали воювати і над Європою. У повоєнний час «Мародери» служили дуже недовго – фактично до початку 1948 року їх не залишилося у строю. Лише окремі демілітаризовані літаки продовжували використовувати цивільні оператори, зокрема для перевезення службових пасажирів.

Fan-page
Youtube
TikTok
Aviamuseum
State Aviation Museum