85 років легендарному літаку de Havilland Mosquito

25 листопада виповнилося 85 років одному з кращих літаків часів Другої світової війни de Havilland Mosquito. Того дня 1940 року на аеродромі у невеликому місті Хатфілд, що майже за 30 км від Лондона, здійснив політ його перший прототип. Літак створила британська компанія de Havilland Aircraft.

Ще напередодні Другої світової Королівські Повітряні Сили Великобританії (RAF) вельми потребували нового середнього бомбардувальника. У той час більшість розробників бачили такий літак суцільнометалевим із потужним захисним озброєнням. Однак de Havilland запропонувала зовсім іншу концепцію: виконана переважно з деревини машина, з дуже гарною аеродинамікою, єдиним захистом якої буде висока швидкість. Саме таким і створили «Москіто». Концепція цілком себе виправдала – тогочасним винищувачам виявилося складно перехоплювати ці літаки.

Серійне виробництво «Москіто» завершилося лише 1950 року. Загалом на заводах в Англії, Канаді та Австралії побудували понад 7780 екземплярів. Відомі щонайменше 40 варіантів і десятки модифікацій. «Москіто» виявився чудовою платформою для створення машин різного призначення: швидкісних бомбардувальників, розвідників, винищувачів-бомбардувальників, денних і нічних винищувачів, торпедоносців та навіть поштово-пасажирських літаків.

До найкращих бомбардувальних варіантів належав B.Mk XVI із двома двигунами рідинного охолодження Rolls-Royce Merlin 77 максимальною потужністю 1655 к.с. кожний. Він мав довжину 12,64 м, розмах крила – 16,51 м, максимальну злітну масу – 11340 кг, максимальну швидкість – 668 км/год, дальність польоту з підвісними баками – майже 2400 км, міг доправити понад 1800 кг бомб.

Переважну більшість «Москіто» отримала Великобританія та її домініони. Крім того, під час війни та після її завершення літаки постачалися ще до 16 країн, серед яких: Бельгія, Венесуела, Ізраїль, Китай, Франція, США, Швеція, Югославія.

Під час Другої світової «Москіто» застосовувалися на багатьох театрах воєнних дій та заслужили дуже високої оцінки – недарма їх називали «дерев’яне диво». На рахунках екіпажів було чимало унікальних операцій. Так, 30 січня 1943-го відбулися два зухвалі денні нальоти на Берлін, які зірвали помпезне святкування 10-ї річниці приходу нацистів до влади. У повоєнний час літаки продовжували брати участь у бойових діях, зокрема на Близькому Сході та під час громадянської війни в Китаї.

Дерев’яна конструкція не завадила тривалій службі «Москіто» – RAF свій останній літак з цієї родини зняли з озброєння у 1963 році.