70 років етапному регіональному авіалайнеру Fokker F27 Friendship

24 листопада виповнилося 70 років одному з найвідоміших регіональних авіалайнерів Fokker F27 Friendship. Того дня 1955 року в аеропорті Схіпгол, що поблизу столиці Нідерландів Амстердаму, здійснив політ його перший прототип.

Літак створила нідерландська компанія Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker. Для свого часу це був дуже передовий авіалайнер. Він став одним із перших турбогвинтових «регіоналів» у світі. В конструкції використовувалися новітні рішення, серед яких особливе місце займали революційні панелі крила та фюзеляжу із склеєного алюмінієвого «сендвічу», що дозволило відмовитися від традиційних заклепок та знизити вагу.

Серійний випуск F27 завершився 1987 року. Крім компанії Fokker літак за ліцензією випускала у США фірма Fairchild Aircraft. Разом із прототипами загалом побудували понад 790 екземплярів у 16 основних варіантах. Крім пасажирських лайнерів на 44-56 місць серед них були вантажно-пасажирські, вантажні із великими бортовими дверима, а також військово-транспортні та інші мілітаризовані версії, зокрема розвідники і озброєні морські патрульні літаки.

Пасажирський F27-500, що вміщував до 56 місць, було оснащено двома турбогвинтовими двигунами Rolls-Royce Dart Mk.532-7 потужністю 2250 е.к.с. кожний. Літак мав довжину 25,06 м, розмах крила – 29 м, максимальну злітну масу – 19770 кг, крейсерську швидкість – 518 км/год, практичну дальність – понад 1826 км.

Лайнер отримав міжнародну популярність, і абсолютна більшість машин експлуатувалася за межами рідних Нідерландів. Загалом різні версії F27 придбали цивільні та військові оператори понад 70 країн, серед яких Ангола, Австралія, Бразилія, Великобританія, Індія, Італія, Канада, Кенія, КНР, Мексика, Німеччина, Норвегія, Пакистан, США, Туреччина, Філіппіни, Франція, Чад, Японія. За невеликим винятком вони вже відлітали своє – станом на початок 2024 року в строю залишалося не більше двох десятків вантажних та військових F27.

Вдале поєднання гарних льотно-технічних характеристик і високої економічності, комфорту на борту і експлуатаційної невибагливості зробили  F27 не лише успішним комерційним продуктом, а й взірцем для наслідування. Зокрема, під його впливом у ДКБ Антонова створили свій знаменитий Ан-24.