35 років китайському навчально-бойовому літаку Hongdu JL-8
21 листопада виповнилося 35 років китайському навчально-бойовому літаку Hongdu JL-8, відомому також як Karakorum-8 (К-8). Того дня 1990 року в небо здійнявся його перший прототип. Саме з цієї непоказної на перший погляд машини почався підйом китайської авіапромисловості, який триває досі.
Програма нового навчального літака була започаткована у 1986-му як спільна китайсько-пакистанська. Провідну роль відіграло китайське державне підприємство Nanchang Aircraft Manufacturing Company (NAMC) у м. Наньчан (провінція Цзянсі), яке у 1998 році перетворили на Hongdu Aviation Industry Corporation.
Початково планували широко використовувати американські комплектуючі. Однак після трагічних подій на площі Тяньаньмень у 1989-му США оголосили ембарго на постачання до КНР товарів оборонного та подвійного призначення. Китайцям довелося шукати інших партнерів. Зокрема, домовилися про поставки, а потім і ліцензійне виробництво українського двоконтурного турбореактивного двигуна АІ-25ТЛК максимальною тягою 1720 кгс (китайська версія отримала назву WS-11). Однак у 2000-х роках американці «забули» про ембарго і почали постачати двигуни Honeywell TFE731-2A тягою 1590 кгс. Ними стали оснащувати літаки, що йшли на експорт. Крім того, на сучасні версії JL-8 встановлюють цифрову авіоніку з багатофункціональними дисплеями американської компанії Rockwell Collins.
Експортний К-8 з двигуном TFE731-2A має довжину 11,6 м, розмах крила – 9,63 м, максимальну злітну масу – 4330 кг, максимальну швидкість – 800 км/год, практичну дальність – 1400 км. За побажанням замовників літак можливо оснастити озброєнням, зокрема 23-мм гарматою у підвісному контейнері. Передбачені також керовані ракети «повітря-повітря» із інфрачервоним наведенням та широка номенклатура «звичайних» засобів ураження наземних цілей загальною вагою 1000 кг.
Станом на початок 2025 року було побудовано понад 500 екземплярів JL-8 у семи основних варіантах. Крім КНР та Пакистану їх отримали ще 14 країн, серед яких: Ангола, Бангладеш, Болівія, Венесуела, Єгипет, Судан, Шрі-Ланка. Якщо у Китаї JL-8 використовують переважно для підготовки льотчиків, то чимало інших країн застосовують ці машини як легкі бойові літаки. Виробництво та розвиток JL-8 тривають.

Fan-page
Youtube
TikTok
Aviamuseum
State Aviation Museum