55 років широкофюзеляжному авіалайнеру Lockheed L-1011 TriStar
16 листопада виповнилося 55 років пасажирському літаку Lockheed L-1011 TriStar, який став третім широкофюзеляжним авіалайнером у світі після Boeing 747 та DC-10. Того дня 1970 року здійснив політ його перший прототип.
У той час компанія Lockheed Corporation запекло змагалася із двома іншими гігантами американської авіаіндустрії Boeing та McDonnell Douglas за ринок пасажирських літаків. Причому вона програвала. Так, попередній лайнер L-188 Electra зажив недоброї слави через прикрі катастрофи і не виправдав сподівань на комерційний успіх. От і тепер випробування нового літака почалися на два з половиною місяці пізніше за головного конкурента DC-10 (про нього у нас є окреме повідомлення).
TriStar отримав сертифікат типу в квітні 1972 року, а його серійне виробництво припинили у 1984-му. Існувало 7 основних варіантів літака із максимальною злітною масою від 200 до 231 т. Найбільше (160 екземплярів) побудували у найлегшій версії L-1011-1. Літак було оснащено трьома турбовентиляторними двигунами RB211 британської компанії Rolls-Royce тягою 21 тс кожний. Він мав довжину 54 м, розмах крила – 47 м, максимальну швидкість – 998 км/год, максимальну дальність – понад 7400 км, у трикласному компонуванні вміщував 253 пасажири.
Літаки активно використовувалися авіакомпаніями США та доволі широко розійшлися світом. За межами Сполучених Штатів їх експлуатували оператори понад 40 країн, зокрема: Великобританії, Індії, Канади, Нігерії, Німеччини, Перу, Португалії, Туреччини, Франції, Чилі, Швеції, Японії.
Машини не лише перевозили пасажирів. Так, 9 одиниць переобладнали у літаки-заправники RAF Tristar для Королівських Повітряних Сил Великобританії. Ще один екземпляр, що отримав назву Stargazer, став платформою для повітряного старту космічної ракети-носія Pegasus.
За розрахунками, для комерційного успіху було потрібно побудувати 500 «ТриСтарів». Однак реально випустили лише 200. Вчергове зазнавши поразки, компанія Lockheed взагалі перестала займатися пасажирськими літаками.
Конкуруючого DC-10 побудували значно більше – 386 екземплярів, однак теж менше, ніж розраховували. Головною причиною провалу «тримоторних» лайнерів став вихід на ринок більш економічного європейського широкофюзеляжного літака А300 із двома двигунами.
З родини TriStar нині в експлуатації залишається лише один літак – Stargazer.

Fan-page
Youtube
TikTok
Aviamuseum
State Aviation Museum