55 років військово-транспортному літаку Kawasaki C-1

 12 листопада виповнилося 55 років японському військово-транспортному літаку Kawasaki C-1. Того дня 1970 року здійснив політ його перший прототип. Таким чином Японія стала другою країною у світі після США, де розробили і розгорнули серійний випуск реактивного військово-транспортного літака.

 Розробка C-1 розпочалася у середині 1960-х років. У той час Повітряні Сили самооборони Японії все ще експлуатували американські поршньові «транспортники» C-46 Commando часів Другої світової війни (про нього на нашому сайті є окреме повідомлення). Прагнучи замінити цю безнадійно застарілу техніку, на урядовому рівні вирішили не звертатися до закордонних виробників, а зробити ставку на вітчизняних. Контракт на створення нової машини заключили із консорціумом Nihon Aircraft Manufacturing Corporation (NAMC). Його керівництво визначило генеральним підрядником багатопрофільну компанію Kawasaki Heavy Industries, яка входила до консорціуму. Також до проєкту залучили низку інших учасників цього конгломерату. Так, середню та задню частини фюзеляжу будувала компанія Mitsubishi Heavy Industries. 

 С-1 оснастили двома двоконтурними турбореактивними двигунами Pratt & Whitney JT8D-M-9 тягою 6575 кгс кожний, які за американською ліцензією випускала теж Mitsubishi. Літак мав довжину 29 м, розмах крила – 30,6 м, максимальну злітну масу – 38700 кг, максимальну швидкість – 806 км/год, практичну дальність із повним завантаженням – 1300 км. Він вміщував 60 солдатів у спорядженні або 8000 кг вантажу.

 Серійне виробництво С-1 завершили у 1979 році і загалом побудували 31 екземпляр. Із заводу вони вийшли у базовій комплектації, але згодом кілька були переобладнані, зокрема у літаючу лабораторію короткого злету та посадки Asuka/QSTOL і навчальний літак радіоелектронної боротьби EC-1.

 Використовували Kawasaki C-1 виключно у Японії, де він став основним військово-транспортним літаком. Його експлуатація помітно покращила  оперативні можливості невеликих Сил самооборони. Екіпажі високо оцінювали свої машини, зокрема за нескладність у пілотуванні та надійність (катастрофи зазнав лише один літак). 

 У березні 2025-го С-1 відправили на «пенсію». Його місце зайняв значно досконаліший С-2, який створила теж компанія Kawasaki.