85 років легендарному винищувачу Р-51 Mustang
26 жовтня виповнилося 85 років одному з кращих винищувачів періоду Другої світової війни Р-51 Mustang, який створила американська компанія North American Aviation. Того дня 1940 року у небо здійнявся його перший прототип NA-73X.
Літак розробили на замовлення британського уряду, і лише коли почалися його льотні випробування, на машину звернули увагу американські військові. В результаті винищувачі постачали Королівським Повітряним силам Великої Британії, але у значно більшій кількості – Повітряним силам армії США.
Серійне виробництво тривало у 1941-1951 роках, і загалом у США та Австралії побудували понад 15000 екземплярів. Винищувач пройшов значну еволюцію – відомі 10 основних варіантів і численні модифікації. До найбільш досконалих належав Р-51D, який оснастили британським двигуном рідинного охолодження Rolls-Royce Merlin потужністю 1720 к.с., що у США випускали за ліцензією під назвою Packard V-1650-7. Літак мав довжину 9,83 м, розмах крила – 11,28 м, максимальну злітну масу – 5490 кг, максимальну швидкість – 710 км/год, дальність – понад 2600 км. Озброєння складали 6 встановлених у крилі 12,7-мм кулеметів AN/M2 Browning, передбачалася зовнішня підвіска бомб та некерованих ракет загальною вагою до 500 кг.
Головним «полем бою» для Р-51 стала Друга світова війна, де ці літаки використовувалися і в Європі, і на Тихому океані. Особливо «Мустанги» відзначилися під час супроводу важких бомбардувальників у рейдах на Німеччину та об’єкти в окупованих країнах. Після висадки союзників влітку 1944-го в Нормандії Р-51 активно застосовувалися у якості винищувачів-бомбардувальників.
Крім США та Великобританії, «Мустанги», переважно у повоєнний час, потрапили ще до 25 країн. Серед них: Австралія, Болівія, Домініканська Республіка, Ізраїль, Індонезія, Канада, Китайська Республіка (Тайвань), Нідерланди, Франція, Уругвай. Їх продовжували використовувати у бойових діях, наприклад, у війнах в Кореї та на Близькому Сході. Чимало літаків служили дуже довго, а останніми їх відправили на «пенсію» у Домінікані – аж у 1984 році. Десятки «Мустангів» досі залишаються у льотному стані, беруть участь в авіашоу та повітряних перегонах.
Загалом Р-51 і технічно, і технологічно належав до вершини розвитку поршневих винищувачів та увійшов до когорти легендарних літаків світової авіації.

Fan-page
Youtube
TikTok
Aviamuseum
State Aviation Museum