65 років літаку-амфібії Бе-12 «Чайка»

 18 жовтня виповнилося 65 років літаку-амфібії Бе-12 «Чайка», який створило ДКБ Георгія Берієва. Того дня 1960 року здійснив політ його перший прототип.

 На відміну від попередника, літаючого човна Бе-6, нова машина могла використовуватися як з морських акваторій, так і з сухопутних аеродромів. Її головним призначенням стала протидія підводним човнам у прибережній зоні. Для цього літак оснастили спеціальним комплексом, що включав РЛС, магнітометр та апаратуру отримання інформації від гідроакустичних буїв. 

 Серійне виробництво розгорнули у Таганрозі на авіазаводі № 86. До 1973 року побудували 141 екземпляр, включно з першим прототипом. Абсолютна більшість відповідала протичовновому варіанту Бе-12ПЛ, і лише 10 – пошуково-рятувальному Бе-12ПС. Пізніше кілька машин переобладнали для інших цілей, зокрема для гасіння лісових пожеж.

 Кожен літак мав два турбогвинтові двигуни АІ-20Д потужністю 5180 е.к.с. кожний. Їх створили в Запоріжжі під керівництвом Олександра Івченка, а серійно випускали на Запорізькому виробничому об’єднанні «Моторобудівник» (зараз ОА «Мотор Січ»). Бе-12ПЛ мав довжину 30,11 м, розмах крила – 30,2 м, максимальну злітну масу – 36 т, максимальну швидкість – 550 км/год, дальність польоту – до 4000 км. Літак міг нести 3 т бойового навантаження, до складу якого входили гідроакустичні буї, протичовнові торпеди та глибинні бомби, зокрема – ядерні.

 Головним експлуатантом Бе-12 стала авіація ВМФ СРСР. Крім того, 6 екземплярів поставили В’єтнаму, а ще кілька машин літали з радянськими екіпажами під прапорами Єгипту і Сирії. 

 На території України Бе-12 експлуатували у 318-му окремому протичовновому авіаполку Чорноморського флоту в Донузлаві (Крим), 33-му Центрі бойової підготовки та перенавчання у Миколаєві, а також у 163-му і 130-му навчальних авіаполках зі складу Луганського авіаучилища штурманів. 

 Після розпаду СРСР Україна успадкувала 11 Бе-12ПЛ без озброєння та 3 Бе-12ПС. Через поступове вичерпання ресурсу і моральну застарілість більшість літаків довелося списати. Під час російської анексії Криму екіпаж зміг перегнати один Бе-12 на материкову Україну. Це відбулося 3 березня 2014-го, коли командир 10-ї бригади морської авіації ВМС України Ігор Бедзай організував ризикований переліт всіх машин своєї частини, які були здатні піднятися у повітря, з окупованого аеродрому Саки.

 Головне управляння розвідки МО України повідомило, що 21 вересня 2025 року на території тимчасово окупованого Криму «майстри спецпідрозділу «Примари» вполювали два російських протичовнових літаки-амфібії Бе-12 «Чайка». Це перше ураження Бе-12 в історії».

 У Держаному музеї авіації ім. О.К. Антонова експонується Бе-12ПЛ (заводський № 7600904), випущений у 1967 році. Спочатку він входив до складу 318-го авіаполку. Після розділу Чорноморського флоту в січні 1996 року увійшов до 316-ї окремої морської ескадрильї ВМС України. У 2004 році літак списали і передали до музею.